του Alistair McDowall
Tο σουρεαλιστικό θρίλερ του Άλιστερ ΜακΝτάουαλ γράφτηκε κατά παραγγελία για το Orange Tree Theatre στο Richmond, όπου και ανέβηκε πρώτη φορά το 2014. Η επιτυχία του ήταν τόσο μεγάλη και άμεση, που την επόμενη χρονιά μεταφέρθηκε στο National Theatre στο Λονδινο και στο Royal Exchange Theatre στο Μάντσεστερ. Οι κριτικοί το χαρακτήρισαν «άγριο δυστοπικό δράμα με φοβερό κωμικό πλεονέκτημα» (The Observer), «διεστραμμένο παιχνίδι ή παραμύθι στο οποίο τα τέρατα είναι πολύ αληθινά» (Guardian) και «θρίλερ που σε κρατά κολλημένο στην άκρη του καθίσματος σου» (TimeOutLondon). Το έργο Το 2019 παίχτηκε στο Σικάγο και στη Μελβούρνη και το 2020 στο KingsCrossTheatre του Λονδίνου.
Η τρομερή γοητεία του έργου, έγκειται στη μυστηριώδη δομή του, τον ελλειπτικό χαρακτήρα των σκηνών του και τη δυστοπική, αινιγματική του ατμόσφαιρά. Η αλληλουχία των συμβάντων παρασύρει σταδιακά τον θεατή σε μία ακαταμάχητη δίνη πιθανοτήτων, ενώ θα τολμούσε κανείς να πει πως η αποσπασματική του αφήγηση συνομιλεί τις σύγχρονες τάσεις που αναγνωρίζουμε σε σειρές μυστηρίου, όπως ίσως το Lost, το Dark ή ακόμα και το StrangerThings. Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι αν το έργο αφορά την εμπορεία βρεφών, την οργανωμένη μαστροπεία, το εμπόριο οργάνων, τη μαφία ή όλες τις θεωρίες συνομωσίας που γνωρίζουμε ταυτόχρονα. Ίσως να είναι κάτι από όλα αυτά ή όλα αυτά μαζί. Ή ίσως να είναι απλά ένα παιχνίδι RPG (RolePlayingGame) όπου οι καταταλαιπωρημένοι χαρακτήρες του έργου είναι απλά παίκτες που συμμετέχουν με τη θέλησή τους, με σκηνοθέτη τον Τσάρλυ. Μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το ποιος είναι ποιος και για το τι ισχύει στ’ αλήθεια;
Στο έργο, όλα τα δεινά αποδίδονται σε ένα «υπέρτατο κακό» και η λούπα των γεγονότων φαίνεται αναπόδραστη, με ένα αίσθημα ασφυξίας γνώριμο για στην σύγχρονη εμπειρία μας. Γι’ αυτό και το έργο δεν αφορά μόνο τους λάτρεις των RPG και του H. P. Lovecraft, αλλά και όλους αυτούς που αναζητούν τρόπους προσωπικής εξέλιξης και που αναρωτιούνται για την έννοια της αλήθειας. Για το κατά πόσο φυλακιζόμαστε μόνοι μας, στη δική μας, προσωπική Pomona; Η έντονη θεατρικότητα του έργου, με πολλά στοιχεία θεάτρου μέσα στο θέατρο, αγκαλιάζει όλα αυτά τα ερωτήματα, δημιουργώντας ταυτόχρονα πολλά περισσότερα. Είναι η Pomona μια κατασκευή μέσα στην κατασκευή της παράστασης; Ποιος είναι ο κεντρικός αφηγητής και πόσους ρόλους παίζει ο καθένας;
Για την ιστορία…
Η Pomona (Πομόνα) είναι ένα πραγματικό μέρος, μία εγκαταλελειμμένη νησιωτική περιοχή στο κέντρο του Μάντσεστερ, που οι ντόπιοι χαρακτηρίζουν ως «μια τρύπα στο κέντρο της πόλης». Οι ύποπτες δραστηριότητες που περιγράφει το έργο, θα μπορούσαν κάλλιστα να συμβαίνουν εκεί. Επίσης, η Πομόνα είναι: η αρχαία ρωμαϊκή θεά των καρποφόρων δέντρων, των κήπων και των οπωρώνων, τύπος στροβιλαντλίας που επιτρέπει την αποτελεσματική άντληση νερού από μεγάλα βάθη και Κολλέγιο στην Καλιφόρνια.
Ταυτότητα της παράστασης:
Μετάφραση: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνοθεσία: SigurdurF3, Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά – Κοστούμια – Προβολές: Βασίλης Παπατσαρούχας
Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική: Δημήτρης Παπατσαρούχας
Σχεδιασμός ήχου: Λευτέρης Δούρος
Επιμέλεια κίνησης: Αυγουστίνος Κούμουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Παύλος Παυλίδης
Κατασκευή κοστουμιών: Όλγα Εβσέεβα
Ειδικές κατασκευές: Δήμητρα Καίσαρη
Γραφιστική επιμέλεια: Χρυσούλα Κοροβέση – Μάριος Γαμπιεράκης (MavraGidia)
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Φωτογραφία αφίσας: Γεράσιμος Μαυρομμάτης
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Στεφανία Ζώρα, Σίμος Κακάλας, Ειρήνη Μακρή, Άννα Μάσχα *, Άλκης Μπακογιάννης, Γιώργος Παπαπαύλου, Φώτης Στρατηγός
*Από 23/2/2023 τον ρόλο της Άννας Μάσχα αναλαμβάνει η Αναστασία Στυλιανίδη.
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού.
Videos
Κριτικές
- «Pomona»: Αυτοσχεδιαστικό θέατρο, σουρεαλιστικό θρίλερ ή κάτι άλλο πιο περίεργο; – lifo.gr
- “Pomona”: το παιχνίδι της ζωής και του θεάτρου – oanagnostis.gr
- Είδαμε την παράσταση «Pomona» στο θέατρο Πόρτα – theatermag.gr
- Pomona – athinorama.gr
- Συν & Πλην: «Pomona» στο Θέατρο «Πόρτα» – monopoli.gr
- Το Θεαθήναι βρέθηκε στο Θέατρο Πόρτα & είδε την παράσταση POMONA του Alistair Mc Dowall σε σκηνοθεσία Sigurdur F3 & Θωμά Μοσχόπουλου – theathinaiart.com
- Pomona – Κριτική – boemradio.com
- Σε πόλη δυστοπική ο Κθούλου καιροφυλακτεί – imerodromos.gr
- Είδαμε την Πομόνα στο θέατρο Πόρτα – Κριτική και Φωτογραφίες της Παράστασης – mytheatro.gr
- Aν σου πουν για την παράσταση της χρονιάς, πες τους για το Pomona – in2life.gr
- «Pomona» στο Θέατρο Πόρτα: Μια διαρκής εναλλαγή ζωής και παιχνιδιού σε μια καινοτόμα παράσταση – elculture.gr
- Παιχνίδια ρόλων σε ένα σύμπαν δυστοπικό – efsyn.gr
- Η παράσταση της χρονιάς έχει όνομα: Pomona – in.gr
- «Pomona» του Άλιστερ ΜακΝτάουαλ – topontiki.gr
- Αστικοί Μύθοι, Αλήθειες και η «Πομόνα» στο θέατρο Πόρτα – culturenow.gr
- Γιατί όλοι μιλάνε για την Pomona; – zeitgeist.gr
- Είδαμε την Pomona στο Θέατρο Πόρτα – θεατρο.gr
- Είδαμε: Pomona, στο Θέατρο Πόρτα – musicity.gr
- Ένα geeky nerd μάς μιλάει για την Pomona – pastafloramag.gr
Πρόγραμμα Παράστασης
Συνεντεύξεις
- Θωμάς Μοσχόπουλος στο in: Δύο τρεις φορές τη μέρα σκέφτομαι να αποσυρθώ από το θέατρο – in.gr
- Η περίπτωση του Φώτη Στρατηγού – tovima.gr
- «Μας έχει κατακλύσει ένα βίαιο και έντονο, αρνητικό ήθος» – efsyn.gr
- Στεφανία Ζώρα / Η λούπα της πραγματικότητας – cuemagazine.gr
- Άλκης Μπακογιάννης: «Η “Pomona” είναι μια πόρτα για τα πράγματα που γίνονται στις σκιές. Μια πόρτα, που αν την ανοίξεις μπορεί και να βρεθείς μπλεγμένος» – theatermag.gr
- Φώτης Στρατηγός: Η συσχέτιση των RPG με το θέατρο είναι ευφυέστατη από μεριάς συγγραφέα – culturenow.gr
- Η Ειρήνη Μακρή και ο Γιώργος Παπαπαύλου είναι έτοιμοι να μας υποδεχτούν στην Pomona! – unstage.gr