Οδηγίες για την παρακολούθηση του Περιμένοντας τον Γκοντό από την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI):
- Να έχετε ανοιχτόμυαλη προσέγγιση. Αποδεχτείτε την αβεβαιότητα.
- Προετοιμαστείτε για μια εμπειρία περισυλλογής: Κατά την παρακολούθηση, θα ήταν καλό να αναλογιστείτε πώς αυτά τα θέματα σχετίζονται με την ανθρώπινη εμπειρία γενικότερα, αλλά και προσωπικά.
- Δώστε προσοχή στους διαλόγους και τις παύσεις. Έχουν εξίσου μεγάλη σημασία και συμβάλλουν στη δημιουργία της ατμόσφαιρας.
- Απολαύστε το κωμικό στοιχείο. Η αίσθηση του χιούμορ είναι συχνά λεπτή και παράλογη, αλλά σημαντική για την κατανόηση του έργου.
- Μην προσπαθήσετε να αναλύσετε τα πάντα. Αφήστε το έργο να σας αγγίξει.
- Συζητήστε το έργο μετά την παράσταση.
«Περιμένοντας»
Δηώ Καγγελάρη
«Δεν γίνεται τίποτα»: Ο Μπέκετ βρίσκει την ταυτότητά της γραφής του στην αναμέτρηση με το τίποτα και αλλάζει τους κανόνες της δραματουργίας.
Σ’ έναν έρημο «εξοχικό δρόμο με δέντρο» δύο άστεγοι παρίες συζητούν και παίζουν για να «κρατηθεί στη γωνία η τρομερή σιωπή», περιμένοντας εις μάτην κάποιον Γκοντό. Το ίδιο επαναλαμβάνεται στη δεύτερη πράξη, «την άλλη μέρα, την ίδια ώρα, στο ίδιο μέρος». Ένα δεύτερο ζευγάρι που εκπροσωπεί τη δυάδα αφέντη-δούλου κάνει τη διπλή εμφάνισή του, όπως και το αγόρι, που έρχεται ως απεσταλμένος του Γκοντό.
Το Περιμένοντας τον Γκοντό είναι μια αρνητική παραβολή, μια μεταφυσική φάρσα με στοιχεία τσίρκου και μιούζικ χολ· ένα θεατρικό έργο και ταυτόχρονα η σκηνοθεσία του.
Ποιος είναι ο Γκοντό; God – Godot; «Εάν ο Γκοντό ήταν ο Θεός, θα τον έλεγα Θεό μέσα στο έργο», απαντά ο συγγραφέας. Τα δικά του δραματικά πρόσωπα διαφέρουν από τα άλλα πλάσματα της φαντασίας που υποτίθεται ότι δεν έχουν μυστικά από τους δημιουργούς τους. Αρνείται πεισματικά να απαντήσει σε κάθε απορία που αφορά τα κείμενά του, εκτός κι αν εσκεμμένα θέλει να μας παραπλανήσει: υπάρχει το γαλλικό λαϊκό ιδίωμα «godillot» για τον όρο «μπότα», λέει· και μια οδός Godot de Mauroy και ένας ποδηλατιστής ονόματι Γκοντό. Άλλωστε σημασία έχει το «περιμένοντας». Με τα χρόνια οι ερμηνείες πολλαπλασιάζονται. Υπάρχει και ένας Γκοντώ, ήρωας του Μπαλζάκ, που δεν εμφανίζεται ποτέ. Είναι τυχαίο ότι στη γαλλική γλώσσα το όνομα Godot έχει την ίδια κατάληξη με το Charlot; Πρόκειται ίσως για μια παράγωγη λέξη με δυο θέματα («go» και «do); Ή μήπως, τελικά, θα ταίριαζε να συσχετιστεί, όπως ευφυώς έχει ειπωθεί, με τη ρήση του Φρίντριχ Νίτσε «ο Θεός έχει πεθάνει»: «Gott ist tod»;
Και ο Εστραγκόν, που σέ ένα αρχικό χειρόγραφο ονομάζεται Λεβύ, θα μπορούσε εμμέσως να παραπέμπει σε ένα από τα θύματα της βαρβαρότητας. Είναι το πρόσωπο με το πονεμένο πόδι, που τρώει συνέχεια ξύλο και ζει χάρη στον φίλο του με το όνομα Βλαδίμηρος, αλλιώς θα ήταν «ένα μάτσο κόκαλα». Αλλά και ο Πότζο (Ποτζό στα γαλλικά, με τονισμό στη λήγουσα όπως ο Γκοντό) έχει τη σαδιστική συμπεριφορά ενός capo ναζιστικού στρατοπέδου απέναντι στον Λάκυ, που είναι «τυχερός» γιατί δεν περιμένει τίποτα. Γραμμένο στα τέλη της δεκαετίας του ’40 το έργο προφανώς αντηχεί τη βιαιότητα εκείνων των ημερών. Όμως τα μεγάλα έργα δεν είναι ποτέ μονοσήμαντα. Ο μοναχικός δρόμος είναι ταυτόχρονα και «ένα μέρος που το λένε σανίδι». Oι δυο παρίες είναι συγχρόνως και παλιάτσοι, ένα ντουέτο Τσάρλι Τσάπλιν – Μπάστερ Κήτον που επαναλαμβάνει το ίδιο νούμερο. Ο ένας ασχολείται με το καπέλο του, ο άλλος με το παπούτσι του. Ο δυισμός της ανθρώπινης ύπαρξης;
Εκπρόσωποι μιας ανθρωπότητας αποκλεισμένης από τον κόσμο, ο Εστραγκόν και ο Βλαδίμηρος, αναζητούν ένα νόημα ζωής ανίκανοι να δουν κατάματα την απουσία νοήματος. Παίζουν χωρίς να αναρωτιόνται αν το παιχνίδι είναι σκάρτο. Τρώγοντας το καρότο τους συνοψίζουν:
Όσο το τρως, τόσο χειρότερο γίνεται.
Εμένα μου συμβαίνει το αντίθετo
Πάει να πει;
Σιγά-σιγά συνηθίζω τα πάντα.
Για τους δυο μπεκετικούς αντιήρωες η σισύφεια προσπάθεια έγκειται στο να κάνουν τον χρόνο να κυλήσει· συζητώντας, παίζοντας, κάνοντας παιδιάστικα αστεία. Πεταμένοι σ’ έναν άδειο κόσμο, σε μια ρημαγμένη Εδέμ μ’ ένα δέντρο χωρίς καρπό της γνώσης περιμένουν μια συνάντηση που συνεχώς ματαιώνεται, μετατρέποντας την αποτυχία σε λόγο ύπαρξης: ο Μπέκετ αντικαθιστά το cogito, ergo sum με το αποτυγχάνω άρα υπάρχω.
Αντί για τον Γκοντό συναντούν τον Πότζο με το μαστίγιο. Σέρνει τον Λάκυ, το υποζύγιό του, με το λουρί, σαν χειριστής ανδρεικέλων: η εμφάνιση του αφέντη και του σκλάβου δημιουργεί αυτομάτως συνειρμούς με τη διαλεκτική του Χέγκελ και τη μαρξιστική θεωρία. Για τους δυο παρίες το ερώτημα που τίθεται είναι αν το βάρος που κουβαλάει ο αχθοφόρος είναι πιο αβάστακτο από το υπαρξιακό βάρος της αναμονής. Σύμφωνα με τον Μπαντιού πάντως ο δούλος αναγκασμένος να εργαστεί και να αποδεχτεί τη διαμεσολάβηση της εργασίας συμβάλλει στον πολιτισμό, κι έτσι μελλοντικά γίνεται «κύριος του κυρίου». Ο αποσπασματικός παράλογος μονόλογος του Λάκυ τέμνει την πρώτη πράξη, σαρκάζοντας τον κυρίαρχο λόγο και τα επιτεύγματα του ανθρώπου που στράφηκαν ενάντια στον άνθρωπο. Ωστόσο, τα θεατρικά έργα του Μπέκετ είναι παράλογα όχι λόγω απουσίας νοήματος –διότι τότε θα ήταν ανάξια λόγου –, αλλά ως ακροαματική διαδικασία με θέμα το νόημα (Αντόρνο).
Σε ρήξη με τη συμβατική δομή οδηγεί την «κρίση του δράματος» στα άκρα. Υπονομεύοντας τον κανόνα των τριών ενοτήτων, καταργεί τη δράση και δομεί το έργο με βάση την επανάληψη. Η μια πράξη αντικαθρεφτίζεται στην άλλη με μικρές διαφοροποιήσεις. Κι αφού η αναζήτηση του Γκοντό που συμβαίνει στην πρώτη πράξη ισχύει και στη δεύτερη, σύμφωνα με την επαγωγική μέθοδο θα συνεχιστεί στο διηνεκές. Χαρακτηριστικά μοτίβα τονίζουν επίσης την επανάληψη και την κυκλικότητα της δομής: η αναφορά σε βιβλικά θέματα, οι δυο ληστές, το καπέλο, το παπούτσι, το πονεμένο πόδι, η αυτοκτονία, η αμφιθυμία μένω-φεύγω, οι σεξουαλικές σφήνες και βέβαια η εμβληματική φράση η φράση «Περιμένουμε τον Γκοντό». Ο Μπέκετ επιδιώκει την αφαίρεση, την απογύμνωση, τη «βεβήλωση της σιωπής». Γράφει με λέξεις και παύσεις, η μουσικότητα που διατρέχει τον διάλογο δημιουργεί κάποτε την αίσθηση ότι ο λόγος ακολουθεί τη ροή της συνείδησης:
Κάνουν ένα σούσουρο σαν φτερά.
Σαν φύλλα
Σαν άμμος
Σαν φύλλα
Σιώπη
Χρονολόγιο
ΕΡΓΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΜΠΕΚΕΤ | ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ |
---|---|
1906 13 Aπριλίου (μεγάλη Παρασκευή). Γέννηση του Samuel Barclay Beckett στο Couldrinagh, το πατρικό σπίτι του στο Foxrock, εύπορο προάστιο στο νότιο Δουβλίνο. Η ημερομηνία (Μεγάλη Παρασκευή και δεκατρείς) έμελλε να πάρει μελλοντικά σημαδιακές διαστάσεις για τον κορυφαίο συγγραφέα των Ανθρώπινων Παθών… Ο Σάμουελ Μπέκετ είναι ο δευτερότοκος γιός του Bill (Willy) Beckett και της May Roe και αδερφός τού κατά τέσσερα χρόνια μεγαλύτερου Frank Edward. Μεσαίας τάξης η οικογένεια του κοστολόγου τεχνικών έργων Μπιλ Μπέκετ είναι προτεσταντική με καλβινιστικές καταβολές από Γάλλους Ουγενότους. | 1906 Τη χρονιά γέννησης του Μπέκετ, ο Μαρσέλ Προύστ είναι τριάντα πέντε χρονών, ο Τζέιμς Τζόυς και η Βερτζίνια Γουλφ εικοσιτεσσάρων, ο Πιραντέλλο τριάντα εννέα, ο Μπρεχτ οκτώ και ο Σαρτρ δύο.. Τρία χρόνια αργότερα θα γεννηθεί ο Ιονέσκο, ύστερα από τέσσερα χρόνια ο Ανούιγ και ο Ζενέ, επτά χρόνια μετά ο Καμύ και εικοσιτέσσερα ο Πίντερ. |
1907 Φιλοσοφία: Μπερξόν, Η Δημιουργική Εξέλιξη (L’Évolution créatrice). Θάνατος του Jarry. | |
1911 Πρώτα σχολικά βήματα του Sam (Samy τον αποκαλούν οι συμμαθητές του) στο ιδιωτικό σχολείο των Γερμανίδων αδερφών Ida και Pauline Elsner. | |
1913 Ο μικρός Σάμ μεγαλώνει μέσα στη φύση, σε ένα περιβάλλον που καλλιεργεί τις αξίες της πίστης, της εντιμότητας, της ευγένειας και της ακεραιότητας. Παίζει με τον πατέρα του τένις και πιάνο, αλλά ασφυκτιά με την αποπνικτική αγάπη της μητέρας του. Mέλη της οικογένειας, φίλοι, φίλες, δάσκαλοι και δασκάλες, θα δανείσουν μελλοντικά τα ονόματά τους σε πεζά και θεατρικά έργα του Μπέκετ. | 1913 Λογοτεχνία: Προυστ, Από τη μεριά του Σουάν. Η έκδοση του πολύτομου μυθιστορήματος θα ολοκληρωθεί το 1927. |
1914 28 Ιουλίου. Έναρξη Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Λογοτεχνία: Τζόυς, Οι Δουλβινέζοι.. | |
1915-1919 Φοιτά στο Earlsfort House School στο Δουβλίνο, παίρνοντας καθημερινά το τρένο. Άριστος μαθητής με ιδιαίτερη έφεση στην έκθεση και εξαιρετικές επιδόσεις στον αθλητισμό. Διακρίνεται στο τένις και μαθαίνει πυγμαχία. Αν και στην πλειονότητα η μαθητική κοινότητα αποτελείται από προτεστάντες, το σχολείο εφαρμόζει την αρχή της ανεξιθρησκείας, επηρεάζοντας βαθιά τον νεαρό μαθητή. | 1916 24η Απριλίου. «Εξέγερση του Πάσχα»: Εν μέσω του Μεγάλου Πολέμου οι Ιρλανδοί εθνικιστές εξεγείρονται κατά της βρετανικής κυριαρχίας· σκληρές μάχες στο κέντρο του Δουβλίνου επί μια εβδομάδα. Λογοτεχνία – Tέχνες: Ο Ντανταϊσμός (Dada) εμφανίζεται στη Ζυρίχη της Ελβετίας. ως αντίδραση στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Λογοτεχνία: Τζόυς, Το πορτρέτο του καλλιτέχνη σε νεαρή ηλικία |
1917 Ξεσπά η Ρωσική Επανάσταση | |
1918 11 Νοεμβρίου: Τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. | |
1919 Με τη Συνθήκη των Βερσαλλιών τερματίζεται επίσημα ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. | |
1920 Οικότροφος, μαζί με τον αδερφό του, στο φημισμένο Portora Royal School, στο Enniskillen, στη βόρεια κομητεία του Fermanagh, που από το επόμενο έτος με τη διαίρεση της χώρας θα ανήκει στη Βόρεια Ιρλανδία. Γίνεται μέλος και ξεχωρίζει στις αθλητικές ομάδες του Σχολείου (κρίκετ, ράγκμπι, κωπηλασία, κολύμβηση, πυγμαχία). Παίζει σκάκι και μπριτζ. Αν και εσωστρεφής και μοναχικός, όταν χρειαστεί μεταμορφώνεται σε διαβολάκι. Αποκτά καλούς φίλους. | 1919-1921 Ιρλανδικός πόλεμος της ανεξαρτησίας μεταξύ του Ιρλανδικού Ρεπουμπλικανικού Στρατού (Ι.Ρ.Α.) και των Βρετανικών δυνάμεων ασφαλείας. |
1921 6 Δεκεμβρίου 1921. Υπογράφεται στο Λονδίνο η Αγγλο-Ιρλανδική Συνθήκη: δημιουργείται το Ελεύθερο Ιρλανδικό Κράτος της Νότιας Ιρλανδίας, ενώ η Βόρεια Ιρλανδία, με έξι βορειανατολικές κομητείες, παραμένει στο Ηνωμένο Βασίλειο. | |
1922 Λογοτεχνία: Τζόυς, ο Οδυσσέας 18 Νοεμβρίου. Θάνατος του Προυστ. | |
1923-6 Φιλολογικές σπουδές στο Trinity College του Δουβλίνου. Μελετάει αγγλική, γαλλική και ιταλική γλώσσα και λογοτεχνία. Η συνάντηση με τον καθηγητή συγκριτικής λογοτεχνίας T. B. Rudmose-Brown του ανοίγει νέους ορίζοντες. Καθοριστική είναι και η επιρροή της δασκάλας ιταλικών Bianca Esposito, που στα ιδιαίτερα μαθήματα μαζί της θα εντρυφήσει στον Δάντη και τη Θεία Κωμωδία. Παρακολουθεί παραστάσεις στο Abby Theatre. Ανακαλύπτει το θέατρο του John Millington Synge και γοητεύεται από τη ζωντάνια της γλώσσας του και τον συνδυασμό χιούμορ και θλίψης στα έργα του. Κάνει συστηματικές επισκέψεις στην Εθνική Πινακοθήκη της Ιρλανδίας. Ερωτεύεται χωρίς ανταπόκριση τη φοιτήτρια Εthna McCarthy. Εκπροσωπεί το κολλέγιο σε αγώνες γκολφ, συμμετέχει σε περιοδείες τις ομάδας κρίκετ, παίρνει μέρος σε σκακιστικούς αγώνες, παίζει μπιλιάρδο και επιδίδεται στο πατινάζ με τροχοπέδιλα. Μέλος της Λέσχης Μοτοσικλετυστών του Πανεπιστημίου τρέχει σε αγώνες μοτοσυκλετών. | 1923 Θέατρο: Έξι Πρόσωπα ζητούν συγγραφέα. 1924 Λογοτεχνία–Tέχνες: Αντρέ Μπρετόν, Πρώτο Μανιφέστο του υπερρεαλισμού. 1925 Λογοτεχνία: Γουλφ, Η κυρία Ντάλογουέϋ. |
1926 Απρίλιος. Υποφέρει από αυπνίες, ταχυκαρδίες και κρίσεις πανικού. Ιούλιος. Μετά από επιτυχείς εξετάσεις κερδίζει την υποτροφία του κολεγίου. Αύγουστος. Επισκέπτεται για πρώτη φορά τη Γαλλία, που έμελλε να γίνει η δεύτερη πατρίδα του. Ταξιδεύει στην Τουραίνη και περιοδεύει με ποδήλατο για προσκύνημα στους τόπους γέννησης επιφανών Γάλλων λογοτεχνών και φιλοσόφων: του Ραμπελαί, του Ρονσάρ, του Βολταίρου, του Ντεκάρτ. Επιστρέφοντας στην Ιρλανδία μετακομίζει σε ένα διαμέρισμα στο Δουβλίνο και συγκατοικεί με έναν παλιό συμμαθητή του από το Portora. Η ζωή στην πόλη τον φέρνει σε επαφή με την πραγματική ζωή και τις ανισότητές της. Διανύει περίοδο μελαγχολίας. Βρίσκει καταφύγιο σε ένα νοικιασμένο πιάνο, παίζοντας για τον εαυτό του και τους στενούς φίλους του. Γνωρίζεται με τον Alfred Péron, δi’ ανταλλαγής λέκτορα στο Trinity College από την École Νormale Supérieure του Παρισιού και γίνονται επιστήθιοι φίλοι. Κλονίζεται η θρησκευτική πίστη του. | 1926 Θέατρο: Σχηματίζεται το Καρτέλ των τεσσάρων από τους σκηνοθέτες: Μπατύ, Πιτοέφ, Ντυλλέν και Ζουβέ. |
1927 Το καλοκαίρι ταξιδεύει στη Φλωρεντία. Eνθουσιάζεται με την πόλη και τους θησαυρούς που κρύβουν τα μουσεία και οι εκκλησίες της, βελτιώνει τα ιταλικά του. Επισκέπτεται τη Βενετία. Επιστρέφοντας προετοιμάζεται για τις πτυχιακές εξετάσεις του Οκτωβρίου, διαβάζει Δάντη, Μακιαβέλλι, Ντ’ Αννούντσιο, Ρακίνα, Μπαλζάκ, Σταντάλ, Προυστ και Ζιντ. Παίρνει το πτυχίο του με άριστα και χρυσό μετάλλιο. Σκοπεύει να αρχίσει μια ερευνητική εργασία πάνω στην ποίηση του Pierre-Jean Jouve και το έργο toυ Jules Romains. | 1927 Θέατρο: Ίδρυση στο Παρίσι του Θεάτρου Αlfred Jarry από τους Αρτώ, Βιτράκ και Αρόν. Θα λειτουργήσει για μια τριετία. Λογοτεχνία: Γουλφ, Μέχρι τον Φάρο. |
1928 Ιανουάριος-Σεπτέμβριος. Καθηγητής γαλλικών και αγγλικών στο Campbell στο Μπέλφαστ. Καλοκαίρι. Ερωτεύεται τη δεκαεπτάχρονη πρώτη εξαδέλφη του Peggy Sinclair, που ζει στη Γερμανία. Σύγκρουση με τη μητέρα του. Τέλη Αυγούστου. Πηγαίνει να δει την Πέγκυ Σίνκλερ στο Κάσσελ. Αρχές Οκτωβρίου. Επισκέπτεται την Πέγκυ στην Αυστρία, όπου παρακολουθεί μαθήματα μουσικής και χορού και μένει μαζί της ως το τέλος του μήνα. 31 Οκτωβρίου. Ταξιδεύει με τρένο στο Παρίσι για να αναλάβει τη δι’ ανταλλαγής θέση λέκτορα αγγλικών στην École Νormale Supérieure, στο Παρίσι. Αναπτύσσει δεσμούς φιλίας με τον προκάτοχό του Thomas MacGreevy που του γνωρίζει τον James Joyce και τον κύκλο του. Γοητευμένος από τη συνάντηση με τον κορυφαίο μοντερνιστή πεζογράφο, αναλαμβάνει να τον βοηθήσει στην έρευνά για το καινούργιο μυθιστόρημά του. Μια παρεξήγηση με τη Λουτσία Τζόυς, κόρη του συγγραφέα, θα προκαλέσει παρωδικά σύννεφα στη σχέση τους. Στο Παρίσι εκδηλώνεται μια έφεση για το ποτό και ιδιαίτερα για τα ξηρά λευκά κρασιά. Ασχολείται με τα σπορ σε πιο χαλαρούς ρυθμούς, ξενυχτάει. | 1928 Λογοτεχνία: Γουλφ, Ορλάντο: Μια Βιογραφία. |
1929 Ιούνιος. Δημοσιεύεται το δοκίμιο Dante…Bruno. Vico…Joyce. Το διήγημα «Assuption» δημοσιεύεται στο λογοτεχνικό περιοδικό transition. Συνάντηση με τον Έζρα Πάουντ. Xριστούγεννα στο Κάσσελ. Οριστικός χωρισμός με την Πέγκυ Σίνκλερ. Θα διατηρήσει τη ζεστή σχέση με τους θείους του. | 1929 Παγκόσμια οικονομική κρίση. Δοκίμια: Γουλφ, Ένα δικό σου Δωμάτιο. |
1930 Ιούνιος. Συμμετέχει σε ποιητικό διαγωνισμό των αγγλικών εκδόσεων Hours Press που διευθύνουν στο Παρίσι ο Richard Aldington και η Nancy Cunard. Θέμα: ο χρόνος. Βραβεύεται για το σατιρικό ποίημα Whoroscope (Πορνοσκόπιο) πάνω στη ζωή του Φιλόσοφου Ρενέ Ντεκάρτ. Μεταφράζει ποίηση του Ρεμπώ. Σεπτέμβριος. Το «Whoroscope» εκδίδεται σε τριακόσια αντίτυπα: πρώτη αυτοτελής έκδοση του Μπέκετ. Παραδίδει για έκδοση τη μελέτη του Προυστ. Επιστρέφει στο Trinity ως λέκτορας γαλλικών Αρχές Νοεμβρίου δίνει μια διάλεξη για έναν φανταστικό Γάλλο ποιητή, επινοώντας τη ζωή του με δάνεια από δικές του προσωπικές αναμνήσεις. Ρήξη με τη μητέρα του, που θεωρεί αισχρά τα γραπτά του. | |
1931 Φεβρουάριος. Πρώτη δραματουργική απόπειρα σε συνεργασία με τον φίλο του Georges Pelorson με το έργο Ο Κιντ, παρωδία του Σιντ του Κορνέιγ. Παρουσιάζεται από την πανεπιστημιακή Modern Language Society και συμμετέχει ο ίδιος στην πρώτη και τελευταία του εμφάνιση ως ηθοποιός. Μέσα Ιουνίου. Ταξίδι με τον αδερφό του στη Γαλλία. Tαξιδεύει στο Παρίσι και το Λονδίνο. Επισκέπτεται τον Τζόυς στο σπίτι του. Η σχέση τους αναθερμαίνεται. Το έργο δεν σώζεται. Ποίημα Αlba: Πρώτη δημοσίευση του Μπέκετ στο Δουβλίνο. Yποβάλλει την παραίτησή του στο Trinity γιατί δεν μπορεί να υπομείνει τη διδασκαλία και τη ζωή στο Δουβλίνο. Oικονομικά προβλήματα. | 1931 Λογοτεχνία: Γουλφ, Τα Κύματα. |
1932 Γράφει στο Παρίσι το μυθιστόρημα Dreams of fair to Middling women. Απορρίπτεται από τους εκδότες. Θα δημοσιευτεί μετά τον θάνατό του το 1992. Το Dante and the Lobster. (Ο Δάντης και ο Αστακός) δημοσιεύεται στο αγγλόφωνο παρισινό περιοδικό This Quorter. | 1932 Λογοτεχνία: Σελίν, Ταξίδι στην άκρη της Νύχτας. Θέατρο: Αρτώ, Το Θέατρο της Σκληρότητας. Πρώτο Μανιφέστο. |
1933 Μάιος. Θάνατος της Πέγκυ Σίνκλερ από φυματίωση. 27 Ιουνίου. Θάνατος του πατέρα του από καρδιακή προσβολή. Πένθος και κατάθλιψη. Μένει στο Λονδίνο. Λαμβάνει ένα μηνιαίο επίδομα από τη διαθήκη του πατέρα του. | 1933 Άνοδος του Χίτλερ στην εξουσία. Θέατρο: Αρτώ, Το Θέατρο της Σκληρότητας. Δεύτερο Μανιφέστο. |
1934 Εκδίδεται στο Λονδίνο το σπονδυλωτό More Pricks than Kicks (Περισσότερες σουβλιές παρά κλωτσιές). Άρνηση του εκδότη να συμπεριλάβει το Εcko’s Bond (Οστά Ηχούς). Γράφει ποιήματα. Δημοσιεύει λογοτεχνικές κριτικές σε περιοδικά. | |
1935 Αρχίζει να γράφει τον Murphy. Παρακολουθεί μια διάλεξη του Γιούνγκ. Ψυχοθεραπεία με τον Wilfred Ruprecht Bion | |
1936 Ταξιδεύει στη Γερμανία. Στις συστηματικές επισκέψεις του στις πινακοθήκες ανακαλύπτει στη Δρέσδη τον ζωγράφο Caspar David Friedrich (1774-1840) και ιδιαίτερα τον πίνακα με τους δυο άντρες που βλέπουν το φεγγάρι. Ενδέχεται να θυμήθηκε αυτόν το έργο όταν έγραφε τον Γκοντό, όπως και τον πίνακα «Δύο Ταξιδιώτες» του φίλου του Jack Butler Yeats (1871-1957). Στο Μόναχο, βλέπει τον περίφημο Karl Valentin στο Benz Cabaret. | 1936 17 Ιουλίου. Ξεσπά ο Ισπανικός Εμφύλιος Απρίλιος. Στη Γαλλία σχηματίζεται κυβέρνηση Λαϊκού Μετώπου (Front Populaire) από τον συνασπισμό σοσιαλιστών – κομμουνιστών υπό τον Λεόν Μπλουμ. 10 Οκτωβρίου. Θάνατος του Πιραντέλλο. |
1937 Eγκαθίσταται στο Παρίσι. Αποπειράται να γράψει θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από το ποίημα The Vanity of Human Wishes του Samuel Johnson. Απέλπιδες προσπάθειες να βρεθεί εκδότης για τον Μέρφυ. Σύντομο ειδύλλιο με την Αμερικανίδα συλλέκτρια Πέγκυ Γκούγκενχάιμ. | |
1938 Ιανουάριος. Δέχεται επίθεση με μαχαίρι στο Μονπαρνάς. Συναντάει στο νοσοκομείο τη μελλοντική γυναίκα του Suzanne Dechevaux-Dumesnil (γεννήθηκε το1900). Εκδίδεται ο Murphy. Ο Τζόυς τον εγκαρδιώνει με τα επαινετικά σχόλιά του. Μεταφράζει τον Μέρφυ στα γαλλικά μαζί με τον Αλφρέντ Περόν. | 1938 Απρίλιος. Η κυβέρνηση του Λαϊκού Μετώπου στη Γαλλία καταρρέει. Φιλοσοφία: Σαρτρ, Η Ναυτία.Θέατρο: Καμύ, Ο Καλιγούλας. Αρτώ, Το θέατρο και το είδωλό του. |
1939 Η κήρυξη του πολέμου τον βρίσκει στην Ιρλανδία. | 1939 1η Απριλίου. Ο Ισπανικός Εμφύλιος τελειώνει με τη νίκη των εθνικιστικών δυνάμεων του Φράνκο. 1η Σεπτεμβρίου: Έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μετά την επίθεση της ναζιστικής Γερμανίας στην Πολωνία. Λογοτεχνία: Τζόυς, Finnegans Wake. |
1940 Ιούνιος. Μετά τη συνθηκολόγηση της Γαλλίας μετακινείται μαζί με τους άλλους κατοίκους του Παρισιού στο νότο. | 1940 Ιούνιος. Τα στρατεύματα των Ναζί νικούν τις συμμαχικές δυνάμεις στο γαλλικό έδαφος. 14 Ιουνίου. Η σημαία με τη σβάστικα κυματίζει στο Παρίσι. Παραίτηση του Γάλλου προέδρου και του πρωθυπουργού. Οι κάτοικοι του Παρισιού κατευθύνονται προς το νότο. 22 Ιουνίου. Ο Γάλλος στρατάρχης Φιλιπ Πεταίν που αναλαμβάνει τα ηνία της χώρας συνθηκολογεί και σχηματίζει τη φιλογερμανική κυβέρνηση του Βισύ. 26 Σεπτεμβρίου. Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν αυτοκτονεί σε ένα χωριό των Πυρηναίων, στη μεθόριο Γαλλίας-Ισπανίας, για να μην πέσει στα χέρια των ναζί. Θέατρο: Μπρεχτ, Αρτούρο Ούι. |
1941 Παίρνει μέρος στην Εθνική Αντίσταση, στο δίκτυο Gloria. Αρχίζει να γράφει τον Watt. | 1941 Σύλληψη πέντε χιλιάδων Εβραίων στο Παρίσι Δίκτυα εθνικής αντίστασης κατά των κατοχικών δυνάμεων και της κυβέρνησης του Βισύ. 13 Ιανουαρίου. Θάνατος του Τζέιμς Τζόυς στη Ζυρίχη, όπου είχε μόλις καταφύγει με την οικογένειά του. 28 Μαρτίου. Αυτοκτονία της Βιρτζίνια Γουλφ. |
1942 Συλλαμβάνεται ο Αλφρεντ Περόν, φίλος του στη ζωή και στην αντίσταση, και μεταφέρεται στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Μάουτχάουζεν. Η γυναίκα του Maya Peron ειδοποιεί τον Μπέκετ και καταφέρνει τελευταία στιγμή να αποφύγει τη σύλληψη και να περάσει στην μη κατεχόμενη «μπλε ζώνη». Καταφεύγει μαζί με τη Σουζάν στο μικρό χωρίο Ρουσιγιόν (Roussillon) στη Βωκλύζ Vaucluse), που μνημονεύει στο Περιμένοντας τον Γκοντό και συνεχίζει την αντιστασιακή δράση. | 1942 Φιλοσοφία: Καμύ, Ο Μύθος του Σίσσυφου. Λογοτεχνία: Ο Ξένος, Θέατρο: Ανούιγ, Αντιγόνη. |
1943 27 Σεπτεμβρίου 1943. Ο Αλφρεντ Περόν μεταφέρεται από το Παρίσι στο Στρατόπεδο Συγκέντρωσης-Εξόντωσης του Μαουτχάουζεν με τον συρμό I.138. Είναι πλέον ο κατάδικος 37801. | |
1944 Παρασημοφορείται με τον Πολεμικό Σταυρό για την αντιστασιακή του δράση. | 1944 25 Αυγούστου. Απελευθέρωση του Παρισιού. Στερήσεις, πληθωρισμός, άνθρωποι που λιμοκτονούν. Θέατρο: Σαρτρ, Κεκλεισμένων των Θυρών. Kαμύ, Η Παρεξήγηση. |
1945 Επιστροφή από το Ρουσιγιόν σε ένα «βλοσυρό» Παρίσι. Μοιράζεται με τον κόσμο τις δύσκολες συνθήκες διαβίωσης και την απογοήτευση. Επισκέπτεται την πατρίδα του, περνώντας από το ρημαγμένο από τους βομβαρδισμούς Λονδίνο. Συνάντηση του «άσωτου υιού» με τη γερασμένη μητέρα του. Συμφιλίωση. Συμμετέχει με τον Ερυθρό Σταυρό Ιρλανδίας ως φροντιστής-διερμηνέας για την ανοικοδόμηση ενός κατεστραμμένου νοσοκομείου στην ερειπωμένη νορμανδική πόλη Σαιν Λο. Mαθαίνει για τον θάνατο του Περόν, που πεθαίνει στον δρόμο της επιστροφής από το στρατόπεδο συγκέντρωσης. Βλέπει (όπως αργότερα ο Κραπ) ένα «όραμα»: «Συνειδητοποίησα ότι ο δικός μου δρόμος βρισκόταν στην εκπτώχευση, στην έλλειψη γνώσης και στην απογύμνωση, στο να αφαιρείς μάλλον παρά να προσθέτεις». | 1945 29 Απριλίου. Ο Αλφρέντ Περόν μεταφέρεται από τον Ερυθρό Σταυρό, μαζί με άλλους άρρωστους κρατούμενους στο νοσοκομείο Samedan της Ελβετίας. 1η Μαΐου. Θάνατος του Περόν στην Ελβετία. 6 Αυγούστου. Η πρώτη ατομική βόμβα πέφτει στη Χιροσίμα 9 Αυγούστου. Η δεύτερη ατομική βόμβα πέφτει στο Ναγκασάκι 2 Σεπτεμβρίου. Με την άνευ όρων παράδοση της Ιαπωνίας λήγει ο Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος. |
1946 «Φρενίτιδα γραψίματος», για να ξεφύγει από την ανάμνηση της κατοχής και τα βιοποριστικά προβλήματα: την επόμενη επταετία γράφει μια τεχνοκριτική, τέσσερα διηγήματα, τέσσερα μυθιστορήματα, δύο θεατρικά έργα. Η Ζωγραφική των van Velde ή ο Κόσμος και το Παντελόνι Ολοκληρώνει τον Watt στα αγγλικά. Υιοθετεί την γαλλική γλώσσα γιατί είναι πιο εύκολο να γράψει «χωρίς στυλ», να αφήσει πίσω του την «αγγλοϊρλανδική πλησμονή και τους αυτοματισμούς», αλλά και να απομακρυνθεί από την επίδραση του Τζόυς. Το αφήγημα Suite (Συνέχεια, μετέπειτα: La Fin -Το τέλος) δημοσιεύεται στο περιοδικό Temps Moderns του Σάρτρ (πρώτο μέρος). Αρχίζει να γράφει στα γαλλικά, το μυθιστόρημα Mercier & Camier. Γαλλική έκδοση της μετάφρασης του Murphy. | 1946 Τα χρόνια μετά την Απελευθέρωση ο υπαρξισμός κυριαρχεί στη Γαλλία· στον φιλοσοφικό στοχασμό, στο μυθιστόρημα, στο θέατρο. Εμφύλιος Πόλεμος στην Ελλάδα (ως το 1949). |
1947 Ιανουάριος. Γράφει το πρώτο θεατρικό έργο του: Ελευθερία (Εleutheria), που θα παραμείνει ανέκδοτο του, αρχικά γιατί δεν βρίσκει ανταπόκριση για να παιχτεί και να παρουσιαστεί και στη συνέχεια λόγω της δικής του απαγόρευσης. Εργάζεται ως μεταφραστής για βιοποριστικούς λόγους. Αρχίζει να γράφει ταυτόχρονα τον Molloy, το Malone meur (Ο Μαλον πεθαίνει). | 1947 Αρχή του πολέμου στην Ινδοκίνα. Λογοτεχνία: Καμύ, Η Πανούκλα. Θέατρο: Ζενέ, Οι Δούλες, σκηνοθεσία Λουί Ζουβέ. Εγκαινιάζoνται τα Φεστιβάλ της Αβινιόν και του Εδιμβούργου. |
1948 Οκτώβριος. Αρχίζει να γράφει το Περιμένοντας τον Γκοντό. | 1948 Θέατρο: Καμύ, H Κατάσταση Πολιορκίας. |
1949 Aρχίζει να γράφει το L’ Innommable. (Ο Ακατονόμαστος) | 1949 Ανακήρυξη της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας. |
1950 Αρχές καλοκαιριού. Επισκέπτεται τη μητέρα του που νοσηλεύεται ύστερα από επιδείνωση της πάρκινσον και με κάταγμα στο μηριαίο οστούν. 25 Αυγούστου. Θάνατος της May Beckett. Αρχίζει να γράφει τα Textes pour rien (Κείμενα για το τίποτα) | 1950 Θέατρο: Ιονέσκο, Η Φαλακρή Τραγουδίστρια. |
1951 Θέατρο: Ιονέσκο, To Mάθημα. | |
1952 Eκδίδεται το En attendant Godot | 1952 Θέατρο: Ανταμόβ (Arthur Αdamov), Η Παρωδία (γράφτηκε το1947). |
1953 5 Ιανουαρίου. Πρεμιέρα του Περιμένοντας τον Γκοντό, σε σκηνοθεσία Roger Blin, στο Théâtre Babylone.Το έργο προκαλεί την αγανάκτηση κάποιων «καλοντυμένων» θεατών και τον θαυμασμό συγγραφέων όπως ο Ανούιγ και ο Ρομπ-Γκριγιέ. Σε λίγο όλο το θεατρικό Παρίσι μιλά για τον Γκοντό, που έμελλε να κατακτήσει τις θεατρικές σκηνές ανά τον κόσμο. 29 Νοεμβρίου. Με άδεια του Μπέκετ, ο Γκοντό παίζεται από τους κρατούμενους μιας γερμανικής φυλακής κοντά στο Βούπερταλ και τους συγκλονίζει. Αρχή της ιδιαίτερης σχέσης του Μπέκετ με τις φυλακές και τους φυλακισμένους. Με το μερίδιο από την κληρονομιά της μητέρας του αγοράζει ένα μικρό σπίτι στο χωριό Ussy-sur-Marne, ιδανικό ησυχαστήριο για τον μοναχικό «συγγραφέα της σιωπής». | 1953 Θάνατος του Στάλιν. Λογοτεχνία: Ρομπ-Γκριγιέ (Robbe-Grillet) Οι ΓόμεςΔοκίμιο: Μπαρτ, Ο βαθμός μηδέν της Γραφής. |
1954 Σεπτέμβριος. Πεθαίνει ο αδερφός του. Του συμπαραστέκεται από κοντά τους τέσσερις τελευταίους μήνες. Μάρτιος. Ο Μολλόυ εκδίδεται στο Παρίσι. Απρίλιος. Παντρεύει τον Στήβεν Τζόυς, γιο του συγγραφέα. | 1954 1η Νοεμβρίου. Πόλεμος της Αλγερίας: τα Αλγερινά κινήματα ανεξαρτησίας στρέφονται κατά των Γάλλων αποικιοκρατών. Αρχή πολιτικής αστάθειας στη Γαλλία. Ιούνιος. Θριαμβευτική υποδοχή του Berliner Ensemble στο Παρίσι με τη Μάνα Κουράγιο του Μπρεχτ. |
1955 3 Αυγούστου. Πρεμιέρα του Γκοντό στο Λονδίνο, σε σκηνοθεσία Πήτερ Χωλ, με αποχωρήσεις θεατών και μέτριο χειροκρότημα. Οι κριτικοί Kenneth Tynan στον Observer και Ηarold Hobson στους Sunday TimesM/, υποστηρίζουν σθεναρά το έργο. | 1955 Θέατρο: Ανταμόβ, Πίνγκ-πονγκ Δοκίμιο: Μπλανσό (Maurice Βlanchot), Ο Χώρος της Λογοτεχνίας. |
1956 3 Ιανουαρίου. Ο Γκοντό παρουσιάζεται χωρίς επιτυχία στο Μαϊάμι, με σκηνοθέτη τον Αlan Schneider. Απρίλιος. Η παράσταση του Γκοντό στο Μπροντγουαίη σε σκηνοθεσία Herbert Βerghof γίνεται με ενθουσιασμό δεκτή και συμπληρώνει εκατό παραστάσεις. | 1956 Θέατρο: Ζενέ, Το Μπαλκόνι. Λογοτεχνία: Kαμύ, Η Πτώση 14 Αυγούστου. Θάνατος του Μπρεχτ στο Ανατολικό Βερολίνο. |
1957 13 Ιανουαρίου. Όλοι Εκείνοι που Πέφτουν: μεταδίδεται το πρώτο ραδιοφωνικό έργο του που έγραψε ύστερα από πρόσκληση του BBC. 3 Απριλίου. Το Τέλος του Παιχνιδιού. Το έργο παίζεται σε παγκόσμια πρεμιέρα στο Royal Court του Λονδίνου στα γαλλικά, σε σκηνοθεσία Μπλέν. Στον ρόλο της Νελλ η Χριστίνα Τσίγγου (Christine Tsingos). | |
1958 Ιούλιος. Διακοπές με τη Σουζάν στη Γιουγκοσλαβία. | 1958 Ο πόλεμος της Αλγερίας προκαλεί βαθιά πολιτική κρίση. Ο στρατηγός Σαρλ ντε Γκωλ εκλέγεται πρώτος πρόεδρος της Ε΄ Γαλλικής Δημοκρατίας. Το Νομπελ Λογοτεχνίας απονέμεται στον Αλμπέρ Καμύ. Λογοτεχνία: Mπατάιγ (Georges Bataille), Το Γαλάζιο του ουρανού. Θέατρο: Ioνέσκο, Ο Ρινόκερος. Πίντερ, Πάρτυ Γενεθλίων. Άλμπυ, Ιστορία Ζωολογικού Κήπου |
1959 Αναγορεύεται επίτιμος διδάκτορας φιλολογίας στο Trinity. Διατηρεί (παράλληλη) σχέση με τη Barbara Bray, επιμελήτρια κειμένων στο Θεατρικό Τμήμα του BBC. | 1959 Λογοτεχνία: Κενώ (Raymond Queneau), H Zαζί στο Μετρό. Δοκίμια: Λεβί-Στρως, (Claude Levi-Strauss) Δομική Ανθρωπολογία. |
1960 Στέκεται στο πλευρό του εκδότη και φίλου του Jérôme Lindon, που διώκεται για τη γενναία στάση του υπέρ του αγώνα ανεξαρτησίας της στην Αλγερίας, υποστηρίζει το Μανιφέστο των 121, αλλά ως αλλοδαπός δεν το υπογράφει. | 1960 4 Ιανουαρίου. Ο Αλμπέρ Καμύ σκοτώνεται σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Γάλλοι διανοούμενοι και καλλιτέχνες υπογράφουν το «Μανιφέστο 121», καταδικάζοντας την αποικιοκρατική Γαλλία και τις διώξεις και τα βασανιστήρια στην Αλγερία. Θέατρο: Πίντερ, Ο Επιστάτης. Πρώτη παράσταση Μπέκετ στην Ελλάδα με το Τέλος του Παιχνιδιού, από την ημιερασιτεχνική Πειραματική Σκηνή-Θέατρο Τσέπης του Δημήτρη Κολλάτου. |
1961 Μάρτιος. Γάμος με την Suzanne Dechevaux-Dumesnil, στο Folkestone του Kent. Μάιος. Τιμάται με το Διεθνές Βραβείο των Εκδοτών μαζί με τον Χόρχε Λουίς Μπόρχες. Το Happy Days ανεβαίνει στη Νέα Υόρκη. Δεκέμβριος. Γράφει το Cascando, πρώτο ραδιοφωνικό έργο του στα γαλλικά. | 1961 Αύγουστος. Ανέγερση του Τείχους του Βερολίνου (Berliner Mauer) από την κυβέρνηση της Ανατολικής Γερμανίας. Φιλοσοφία: Φουκώ, Ιστορία της Τρέλας. Θέατρο: Άλμπυ, Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ. |
1962 1η Νοεμβρίου. Ευτυχισμένες Μέρες: πρεμιέρα στο Λονδίνο. Η Brenda Bruce στον ρόλο της Γουίννι αποσπά εξαιρετικές κριτικές. Στη διάρκεια τον προβών ο Μπέκετ δυσαρεστεί την ηθοποιό με τις παρατηρήσεις του για την εκφορά του λόγου. Ολοκληρώνει τη μετάφραση του έργου στα γαλλικά. | 1962 3 Ιουλίου: Η Γαλλία αναγνωρίζει την Ανεξαρτησία της Αλγερίας. 5 Ιουλίου. Λήξη του Πολέμου της Αλγερίας. |
1963 Ολοκληρώνει το σενάριο της βωβής μικρού μήκους ταινίας Φιλμ, με τον Μπάστερ Κήτον. 28 Σεπτεμβρίου. Ευτυχισμένες μέρες: η γαλλική παράσταση σε σκηνοθεσία Μπλεν κάνει πρεμιέρα στη Βενετία στο πλαίσιο του θεατρικού φεστιβάλ, πριν παιχτεί τον Οκτώβριο στο Παρίσι Οι κριτικές είναι εγκωμιαστικές. Ο Μπέκετ ενθουσιάζεται με την ανυπέρβλητη ερμηνεία της Μανλέν Ρενώ. | 1963 Δοκίμιο: Ρομπ-Γκριγιέ, Για ένα Νέο Μυθιστόρημα. Ερασιτεχνική Πρεμιέρα: 27 Δεκεμβρίου. Το Περιμένοντας τον Γκοντό παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη στη Θεσσαλονίκη από την ερασιτεχνική ομάδα Αmicale, του Συνδέσμου Αποφοίτων του Γαλλικού Λυκείου. |
1964 Συνεχίζει τη συστηματική συνεργασία με τους σκηνοθέτες των έργων του. Ταξιδεύει για πρώτη φορά στην Αμερική για τις ανάγκες της σκηνοθεσίας του Φιλμ. | 1964 Επισημοποιείται η εμπλοκή των Αμερικανών στον πόλεμο του Βιετνάμ. Ο Ζαν Πωλ Σαρτρ δεν αποδέχεται το Βραβείο Νόμπελ. |
1965 Δοκίμιο: Ο θεατρικός κριτικός Μάρτιν Έσλιν (Martin Esslin) επινοεί τον όρο «θέατρο του παραλόγου» στο ομώνυμο βιβλίο του (Absurd Drama) για να αναλύσει τα θεατρικά έργα των Μπέκετ, Ζενέ Ιονέσκο, Ανταμόβ και Πίντερ. Λογοτεχνία: Georges Perec, Τα Πράγματα. Πρεμιέρα: 7 Δεκεμβρίου 1965, Το Περιμένοντας τον Γκοντό παρουσιάζεται σε πρώτη επαγγελματική παράσταση στην Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη, από το ΚΘΒΕ. Μετάφραση: Μάνθος Κρίσπης, Σκηνοθεσία: Μίνως Βολανάκης, σκηνικά-κοστούμια: Νίκος Στεφάνου. Ερμηνεύουν: Αλέκος Πέτσος (Εστραγκόν), Νικήτας Τσακίρογλου (Βλαντιμίρ), Δημήτρης Βεάκης (Πότζο), Κώστας Ματσακάς (Λάκυ) και Γιάννης Ιορδανίδης (Αγόρι). Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών. | |
1966 16 Μαΐου. Ευτυχισμένες Μέρες στην Αθήνα με τη Χριστίνα Τσίγγου-Γουίννι σε δική της μετάφραση και σκηνικά και κοστούμια του Γιάννη Τσαρούχη (Θέατρο Βεργή). Τον επόμενο χρόνο η παράσταση θα μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη. O Mπέκετ με τη Σουζάν ταξιδεύουν στην Ελλάδα για να δουν την παράσταση της Χριστίνας Τσίγγου και χαίρονται τον ήλιο στη Βουλιαγμένη και τη Ρόδο. | 1966 Θέατρο: Ζενέ, Τα Παραβάν. |
1967 Διάγνωση γλαυκώματος. Θάνατος του επιστήθιου φίλου του Τόμας Μακγκρήβυ. | 1967 Ελλάδα: αρχή της επτάχρονη δικτατορία της 21ης Απριλίου. |
1968 Μάης του ’68 Αύγουστος. Εισβολή της Σοβιετικής Ένωσης στην Τσεχοσλοβακία. | |
1969 Γράφει το Sans (Δίχως) και το μεταφράζει στα αγγλικά. 23 Οκτωβρίου. Σε ταξίδι με τη Σουζάν στην Τυνησία μαθαίνει ότι του απονέμεται το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Κρύβεται ώσπου να κοπάσει ο θόρυβος. | 1969 5 Φεβρουαρίου. Αθηναϊκή πρεμιέρα του Περιμένοντας τον Γκοντό στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Μετάφραση: Μάνθος Κρίσπης, Σκηνοθεσία: Κάρολος Κουν, Σκηνικά-Κοστούμια: Φαίδων Πατρικαλάκης. Ερμηνεύουν: Γιώργος Λαζάνης. (Εστραγκόν), Δημήτρης Χατζημάρκος (Βλαντιμίρ), Νίκος Κούρος (Πότζο) Δημήτρης Αστεριάδης (Λάκυ) και Χρήστος Σκούρας (Αγόρι). Συνάντηση του Μπέκετ με τον Τεοντόρ Αντόρνο. |
1970 Οκτώβριος. Εγχείρηση στα μάτια. Θα ακολουθήσει δεύτερη επέμβαση τον επόμενο χρόνο. Δίνει την άδεια για να εκδοθούν το Μερσιέ και Καμιέ και η Πρώτη Αγάπη. | |
1972 Tαξίδι στο Μαρόκο. Γράφει το Not I (Όχι εγώ). Μεταφράζει την Πρώτη Αγάπη.Αρχίζει την τριλογία Still (Ακινησία). | |
1973 Finnegans Wake Όχι εγώ: Σκηνοθετεί με επιτυχία τον μονόλογο στο Λονδίνο, με την Μπίλυ Γουάιτλω ως Στόμα. Μεταφράζει το έργο στα γαλλικά. Γράφει το As the story was told (Όπως είπαν την ιστορία). Ολοκληρώνει τη μετάφραση και τις αλλαγές του Μερσιέ και Καμιέ. | |
1974 Αρχίζει τη συγγραφή του Τhat time. Μεταφράζει την Ακινησία στα γαλλικά. | |
1975 Γράφει το Footfalls (Βήματα). Σκηνοθετεί το Περιμένοντας τον Γκοντό στο Βερολίνο. | 1975 Φιλοσοφία: Φουκώ, Επιτήρηση και Τιμωρία |
1976 Το Όχι Εγώ ανεβάζεται σε δική του σκηνοθεσία στο Παρίσι. Γράφει το Pour finir encore. Γράφει για την τηλεόραση το …Βut the Clouds (…Aλλά τα Σύννεφα…). | 1976 Φιλοσοφία: Φουκώ, Ιστορία της Σεξουαλικότητας |
1977 Γράφει το Company/Compagny (Συντροφιά) | 1977 Θέατρο: Χάινερ Μύλλερ, Η Μηχανή Άμλετ Κολτές, Η Νύχτα μόλις πριν από τα Δάση |
1978 Θέατρο: Μπέρνχαρντ, Εμμανουέλ Καντ | |
1979 Θέατρο: Κολτές, Αγώνας Νέγρου και Σκύλων. | |
1980 Αρχίζει να γράφει το Μal vu mal dit. | |
1981 Γράφει τα έργα: Rockaby (Nανούρισμα), Ohaio Impromptu και Worstward Ho. | 1981 Θέατρο: Χάινερ Μύλλερ, Kουαρτέτο, Βασισμένο στον Λακλό. |
1982 Γράφει και μεταφράζει το Catastrophe (ελληνικός τίτλος Κάθαρση). Γράφει το τελευταίο τηλεοπτικό έργο του Νacht und Traume (Nύχτα και Όνειρα) για τη γερμανική τηλεόραση και το σκηνοθετεί τον επόμενο χρόνο. | |
1983 Νοέμβριος. Πτώση του τείχους του Βερολίνου. Θέατρο: Χάινερ Μύλλερ, Ρημαγμένη Οχθη. Μήδειας Υλικό. Τοπίο με Αργοναύτες | |
1984 Θάνατος του Ροζέ Μπλεν. | 1984 Θέατρο: Μπέρνχαρντ, Ρίττερ, Ντένε, Φος Μπέρνχαρντ, Ο Θεατροποιός. |
1985 Θέατρο: Κολτές, Δυτική Αποβάθρα. Στη Μοναξιά των Κάμπων με βαμβάκι. | |
1988 Θέατρο: Μπέρνχαρντ, Πλατεία Ηρώων. Κολτές, Ρομπέρτο Τσούκο | |
1989 Καρδιακά προβλήματα και πάρκινσον. Εισάγεται για ιατρική φροντίδα και φυσιοθεραπείες στην κλινική για άτομα τρίτης ηλικίας «Tiers Temps», σχετικά κοντά στο σπίτι του. Η Σουζάν τον επισκέπτεται καθημερινά. Γράφει το τελευταίο ποίημα του «Comment dire» («Πώς να πώ»). 17 Ιουλίου. Πεθαίνει η Σουζάν Μπέκετ. 6 Δεκεμβρίου. Η υγεία του επιδεινώνεται. Μεταφέρεται στο νοσοκομείο. 22 Δεκεμβρίου, Παρασκευή, μεσημέρι. Γαλήνιος θάνατος του Σάμουελ Μπέκετ 26 Δεκεμβρίου.Ταφή στο νεκροταφείο του Μονπαρνάς, πλάι στον τάφο της Σουζάν. |
Σύνθεση Χρονολογίου: Δηώ Καγγελάρη
Ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Αλεξάνδρα Παπαθανασοπούλου
Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Δραματουργία: Δηώ Καγγελάρη
Σύμβουλος προσωδίας: Κορνήλιος Σελαμσής
Σκηνικά – κοστούμια – video teaser: Βασίλης Παπατσαρούχας
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Επιμέλεια κίνησης: Χρήστος Στρινόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Στέλιος Θεοδώρου
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Σταύρος Μπαρμπουνάκης
Σχεδιασμός μακιγιάζ: Όλγα Φαλέι
Ζωγραφική εκτέλεση κοστουμιών: Βασίλης Παπατσαρούχας, Στέλλα Παγώνη
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Κατασκευή σκηνικού: LAZARIDIS SCENIC STUDIO
Δημόσιες σχέσεις κι επικοινωνια: Μάρθα Κοσκινα
Digital marketing: Κατερίνα Γεωργοπουλου
Διανομή:
Βλαδίμηρος – Πάνος Παπαδόπουλος
Εστραγκόν – Τάσος Ροδοβίτης
Πότζο – Γιάννης Σαμψαλάκης
Λάκυ – Γιάννης Βαρβαρέσος
Αγόρι – Πέτρος Δημοτάκης