Τρίτη 27 Οκτωβρίου 2015

Μοντέρνες Κυκλάδες | LeCorbusier

Με το  ArtéfactsEnsemble

Μια Οπτικοακουστική Συναυλία  αφιέρωμα στον LeCorbusierκαι τον αδελφό του AlbertJeanerretμε το ArtéfactsEnsemble.

Στο πρόγραμμα των Μοντέρνων Κυκλάδων με μεγάλη μας χαρά παρουσιάζουμε σε Πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα το αδημοσίευτο και αδισκογράφητου ορχηστρικού έργου «Ταξίδι στις Κυκλάδες» τουAlbertJeanneret αδελφού τουLeCorbusierπου συνόδευε τηχαμένη ομώνυμη κινηματογραφική ταινία του 1931.

Θα προηγηθεί η προβολή της ταινίας Architecturedaujourdhui, που παρουσίασε έργα τουLeCorbusier το 1930, με μια νέα σύνθεση του Κορνήλιου Σελαμσή στη θέση της χαμένης πρωτότυπης μουσικής του Jeanneret.

Θα ακολουθήσουν μέρη από το «Κουαρτέτο για το τέλος του Χρόνου» του Olivier Messiaen, και το οπτικοακουστικόPoèmeélectronique των EdgardVarése,LeCorbusier και Iάννη Ξενάκη.

Σύλληψη/Επιμέλεια :

Παναγιώτης Τουρνικιώτης, Παναγιώτης Φαραντάτος

Ερμηνεύει το ArtéfactsEnsemble:

Λαέρτης Κοκολάνης, Βιολί

Μάριος Δαπέργολας, Βιόλα

Αλέξανδρος Μποτίνης, Βιολοντσέλο

Νίκος Τσουκαλάς, Κοντραμπάσσο

Κώστας Γιοβάνης, Όμποε/Αγγλικό κόρνο

Σπύρος Τζέκος, Κλαρινέτο

Δημήτρης Γκογκας, Τρομπέτα

AiMotohashi-Σιδέρη, Πιάνο


Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2015

Ξορκι | Κατερίνα Φωτεινάκη

“ Αναρωτιέμαι από πότε υπάρχουν μάγισσες.

Και απαντώ με βεβαιότητα : από τότε που υπάρχει η απόγνωση ”

JulesMichelet

Πριν χρόνια μού κληρώθηκε  ένα σκοτεινό καλοκαίρι, όπου έπρεπε να χωνέψω ένα δύσπεπτο μείγμα ερωτικής διάψευσης και φιλικής προδοσίας.

Και μάλιστα μ' ένα πόδι στο γύψο. Η ακινησία η σωματική αλλά και αυτή της ψυχής με ώθησαν σε ένα είδος αυτοσχέδιων επικλήσεων χωρίς πραγματική απεύθυνση : σκόρπιες λέξεις, μικρά αποσπάσματα από ποιήματα που επαναλάμβανα ασταμάτητα επί ώρες, σαν προσευχή. Προς ποιον όμως; Και ζητώντας τι;

Η ενστικτώδης αυτή αντίδραση ήταν προφανώς ένα σωσίβιο που εφηύρε το μυαλό για να μη βυθιστεί στην τρέλα, μιας και η αυθαίρετη, υφέρπουσα μυστικιστική της πλευρά λειτούργησε σαν ένα υποκατάστατο ελπίδας. Διαβάζοντας μετά από χρόνια για την μαγεία στην αρχαία Ελλάδα, διέκρινα έκπληκτη κάποια ψήγματα στην εμπειρία μου αυτή.

Μπορούν λοιπόν η ποίηση και η μουσική να γίνουν ένα είδος προσωπικής, άτυπης τελετουργίας για να "ξορκίσει" κανείς το κακό; Και δηλαδή ένα αντίδοτο στην απόγνωση;

Καθένας απαντά για τον εαυτό του. Εμείς θέτουμε το ερώτημα.

Μουσική – κείμενα (πρωτότυπα και διασκευές) : Κατερίνα Φωτεινάκη

Απαγγελία καταδέσμων : Αγλαΐα Παππά

Εικαστική παρέμβαση : Ειρήνη Γκόνου, Μίλτος Παντελιάς

Επιστημονικός συνεργάτης : Γιώργος Ανδρικόπουλος

Σκηνοθετική επίβλεψη : Φωτεινή Παπαχριστοπούλου

Σύλληψη – καλλιτεχνική επιμέλεια : Κατερίνα Φωτεινάκη – Ειρήνη Γκόνου

Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2015

T α Βιβλία των Τραγουδιών | JohnCage

O Ανάργυρος Δενιόζος με την Άννα Παγκάλου, mezzo την Ειρήνη Φωτεινάκη, soprano και το ensembleContinuum (Athensbranch) παρουσιάζουν  την μουσική παράσταση «Tα Βιβλία των Τραγουδιών του JohnCage».

Τα SongBooks του JohnCage γράφτηκαν το 1970 και είναι αφιερωμένα στην mezzo-sopranoCathyBerberian και την performerSimoneRist. Πρόκειται για ένα από τα πιο ποιητικά και την ίδια στιγμή πολιτικά έργα του συνθέτη.

‘Ένα κοινό θέμα διατρέχει όλο το έργο, μία φράση από το ημερολόγιο του (Diary: HowToImproveTheWorld (YouWillOnlyMakeMattersWorse)):

Συνδέουμε τον Satie με τον Thoreau.

Πρόκειται για ένα έργο με τεράστια ποικιλία στην μορφή του που συνδυάζει την μουσική με την performance. Αποτελεί ένα πανόραμα των συνθετικών προσεγγίσεων του  JohnCage, από τα λυρικά κομμάτια της πρώτης περιόδου του μέχρι την εποχή των happenings και της απροσδιοριστίας σε ένα συχνά χιουμοριστικό, απροσδόκητο συνδυασμό που περιλαμβάνει από το συνηθισμένο και το καθημερινό μέχρι το ανεξήγητο.

Ο συνθέτης προσφέρει ένα τεράστιο μουσικό κ.α. υλικό, οδηγίες για την χρήση του καθώς και την δυνατότητα να συνδυαστεί με συγκεκριμένα οργανικά και ηλεκτρονικά έργα του. Από αυτό το υλικό, ο Ανάργυρος Δενιόζος δημιούργησε μία νέα performanceversion για τραγουδιστές, μουσικούς, performers και τεχνικούς προσαρμοσμένη ειδικά για το θέατρο Πόρτα όπου παρουσιάζεται για πρώτη φορά.

Concept , σύνθεση, μουσικολογική & σκηνοθετική επιμέλεια, realisations,

ενορχηστρώσεις, οργάνωση : Ανάργυρος Δενιόζος

Σκηνοθεσία, Video & Φωτισμοί: Μάνος Αρβανιτάκης

Προγραμματισμός/ Electronics, ηχοληψία: Νίκος Παλαμάρης

Συμμετέχουν :

Άννα Παγκάλου, μέτζο Σοπράνο

Ειρήνη Φωτεινάκη, Σοπράνο

Ανδρέας Ρολάνδος Θεοδώρου, Τρομπόνι

Και το ensembleContinuum (Athens)

Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2015

Οι ΤΡΙΤΕΣ του ΠΑΘΟΥΣ | Θόδωρος Κοτεπάνος

Ρεσιτάλ πιάνου του Θόδωρου Κοτεπάνου με αριθμητική θεματική

Τρεις συνθέτες και οι ΤΡΙΤΕΣ σονάτες τους. Chopin, Prokofiev, Brahms. Και αυτό συμβαίνει κάποια τρίτη...

Σημείωμα του ερμηνευτή:

Γιατί άραγε, αντί να ονοματίζουμε, ενίοτε απλώς αριθμίζουμε; Ένα νούμερο προσδίδει ταυτότητα σαν να ήταν ονομασία; Ερώτημα ξεχασμένο και προκλητικό. Ιδού δυο σκέψεις που το προεκτείνουν πριν μας απαντήσει η μουσική:

Σαν ελληνορθόδοξοι, είμαστε από τους ελάχιστους πολιτισμούς που τις μισές τουλάχιστον μέρες της εβδομάδας τις αριθμούμε αντί να τις ονομάζουμε. Κατά μια άποψη, αυτό τονίζει τη σημασία των άλλων, ονοματισμένων ημερών, κατά μια άλλη, τις απελευθερώνει από τις ποιητικές τους αναφορές, τις καθαρίζει από το μύθο και τον ειδωλολατρισμό τους. Γιατί η τρίτη είναι, σε διάφορες γλώσσες, μέρα αφιερωμένη στον Άρη ­ το θεό ή τον πλανήτη ­ και στο στοιχείο της φωτιάς!

Το πάθος, από εργαλείο πειθούς, μαζί με τον λόγο και το ήθος, κατά τον Αριστοτέλη, έχει αποκτήσει τη διαστρεβλωμένη έννοια της υπερβολής των συναισθημάτων. Έτσι έχει άδικα επικηρυχθεί ως ολίγον επικίνδυνο ακόμα και για τη ρητορική κάποιων σκηνικών τεχνών! Όμως η φωτιά πριν κάψει, ζεσταίνει. Ο ίδιος θεός Απόλλων είναι και φως και μουσική. Ταγμένος σ’ ένα ταξίδι ΠΑΘΟΥΣ από “μένα” σε “σένα”.

Υ.Γ. Ο ρομαντισμός δεν θα πεθάνει, αν δεν δολοφονηθεί από ένα πολιτισμό αυτόχειρα.

Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2015

Un sidolcemorire | Ιάσων Μαρμαράς, PaulBeier

Έρωτας, θάνατος, και αναγέννηση στη Βενετία του 1536.

Το πρόγραμμα ξεπήδησε αυθόρμητα, ένα καλοκαιριάτικο μεσημέρι, σε μια ταβέρνα στην εξοχή της Τοσκάνης, όταν ο PaulBeier με το αναγεννησιακό του λαούτο και ο Ιάσων Μαρμαράς στο τραγούδι, ανάμεσα σε τοπικά εδέσματα και τοπικό κρασί,  πήραν να τραγουδούν μερικά μαδριγάλια με ακροατές μια παρέα από ντόπιους που άκουγαν τον Πετράρχη στους γλυκούς τόνους του λαούτου και της φωνής.

Κάπως έτσι γεννήθηκε η συνεργασία των δυο μουσικών όπως και  η ιδέα γι’ αυτήν τη συναυλία μαδριγαλιών του Verdelot, μεταγραμμένων απ’ τον Willaert και στολισμένων αυτοσχεδιαστικά από τον Ιάσονα Μαρμαρά. Ο PaulBeierθα παίξει επίσης, μουσική για σόλο λαούτο του FrancescodaMilano.

Στην ποίηση των μαδριγαλιών υπάρχει έντονα η έννοια του «γλυκού θανάτου» στον αναγεννησιακό έρωτα. Όπως ο έρωτας του ποιητή πεθαίνει και ξαναγεννιέται μέσα στο ίδιο ποίημα, έτσι κι αυτά τα μαδριγάλια, που γεννήθηκαν μέσ’ απ’ τον έρωτα των δημιουργών τους και αργοπέθαναν καθώς τα λαούτα, για τα οποία μεταγράφηκαν, άρχισαν να ξεχνιούνται, περνούν τώρα μια αναγέννηση, στην οποία , οι δυο μουσικοί αυτού του προγράμματος, συμμετέχουν όχι σαν απλοί παρατηρητές, αλλά σαν μικροί δημιουργοί.

Συμμετέχουν :

Ιάσων Μαρμαράς, Τραγούδι

PaulBeier, Αναγεννησιακό Λαούτο

Τρίτη 8 Δεκεμβρίου 2015

Μήδεια | Guillotinas

Πάνω σε σπαράγματα από τη Μήδεια του Ευριπίδη, αναζητείται ένας μουσικός κώδικας

αφηγηματικός και προσωπικός ο οποίος καταρτίζει μια «Όπερα» μακριά από τη λυρική της καταγωγή και μια σκηνική τοποθέτηση μακριά από τη θεατρική λειτουργία. Οι 5 ηθοποιοί τραγουδούν ως ένας ενιαίος πόλος την ιστορία της Μήδειας, χαμένοι σε ένα ακρογιάλι, πρόσφυγες στο διηνεκές, περιμένοντας πάντα την πολυπόθητη ανάληψη στον Ήλιο. Μέσα σε ένα κόσμο από σκοτεινά μουσικά ηχοχρώματα που συνοδεύει την ασφυξία της Γυναίκας και την αλαζονεία του Άντρα, οι Guillotinas αναζητούν το Φως, τη Θυσία και την Έξοδο.

Η ομάδα Guillotinas έχει συσταθεί το 2010. Αποτελείται από ηθοποιούς και μουσικούς και έχει ως στόχο τη δημιουργία αποκλειστικά μουσικών παραστάσεων με ξένο και πρωτογενές υλικό, με την επαφή μουσικών ιδιωμάτων και υφών ερευνώντας την επαφή λόγου και μουσικής. Τελευταίες της εργασίες η παράσταση Στ’ Απολεσθέντα στο Βυρσοδεψείο και η συμμετοχή της στο κύκλο μελοποιημένης ποίησης Επικίνδυνη Ηλικία στην Μικρή Επίδαυρο στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών.

Ταυτότητα παράστασης

Ιδέα : Guillotinas

Μετάφραση : Μίνως Βολανάκης

Μουσική Σύνθεση : Άγγελος Τριανταφύλλου

Σκηνικά-Κουστούμια : Δάφνη Ηλιοπούλου

Φωτισμοί : Νίκος Βλασσόπουλος

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί

Χριστέλα Γκιζέλη, Χριστίνα Μαξούρη, Φοίβος Ριμένας, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Γιάννης Πλιάκης

και οι μουσικοί

Δημήτρης Τιγκας, κοντραμπάσο. Δημήτρης Ντακοβάνος, φαγκότο. Βασίλης Παναγιωτόπουλος, τρομπόνι. Άγγελος Τριανταφύλλου, πιάνο, υπολογιστής, Theremin.

Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015

Now Happiness | Λευτέρης Μουμτζής

O κύπριος τραγουδοποιός Λευτέρης Μουμτζής παρουσιάζει τον πρώτο του προσωπικό δίσκο “Now Happiness” ο οποίος κυκλοφορεί το Δεκέμβριο. Ο Μουμτζής, γνωστός στην Ελλάδα από τα γκρουπ του J.Kriste, Master of Disguise και Trio Tekke καθώς και από τις συνεργασίες τους με τον Μιχάλη Σιγανίδη και το Φώτη Σιώτα, θα παίξει κιθάρα και πιάνο και θα συνοδεύεται από τον Δημήτρη Χατζηζήση στο βιολί και την ηλεκτρική κιθάρα. Η μουσική του δανείζεται ήχους και ηχοχρώματα από την folk, την blues, την rock, την jazz και την ambient μουσική, και με την ένταξη εφφέ και λουπαδόρων δημιουργεί μια μοναδική μυσταγωγική μουσική παράσταση.

Ο Λευτέρης Μουμτζής γράφει και τραγουδά στην αγγλική γλώσσα. Θα ακουστούν επίσης και διασκευές από κομμάτια των Nick Drake, Beatles κ.α.

Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2015

doc -fic-oh | Μιχάλης Σιγανίδης

doc-fic-oh είναι η δημιουργία "μουσικών συνάψεων" μεταξύ καταγραμμένου ηχητικού υλικού (document) και ζωντανής μουσικής δράσης (fiction). Ο αυτοσχεδιασμός - απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη αυτής της μουσικής σκέψης - μεταμορφώνει κάθε φορά "το ίδιο πάντα τραγούδι", σε νέο υλικό.

Στις 22.12.15 ο Μιχάλης Σιγανίδης κάνει την πρώτη του ζωντανή εμφάνιση στην Πόρτα με το κουιντέτο Siganidae 5.

Θα παιχτούν κομμάτια από όλη του τη δισκογραφία και θα ακουστούν ποιήματα των:

Μ.Σαχτούρη, Ν.Α. Ασλάνογλου, Ο. Καγιάμ, Α. Εμπειρίκου, Λ.Κουκούλα, Π. Ελυάρ, Σ. Μπέκετ, Γ. Σιγανίδη και στίχοι του συνθέτη, μαζί με ηχητικά θραύσματα. Θα προβληθούν ακόμα τα μικρού μήκους βίντεο που επιμελήθηκε ο Γιάννης Πειραλής: Οι μπαγκέτες του Κώστα Αναστασιάδη, Σκύμνοι ωρυόμενοι, Das Phaenomen, Audition Παπαδιαμάντη, Κοιμάστε σαν πουλάκι;, bio, Lacrimae No 9480967824659.

Συμμετέχουν οι μουσικοί:

Μιχάλης Σιγανίδης, κοντραμπάσο/ηλεκτρική κιθάρα/φωνή/tapes

Λευτέρης Μουμτζής, φωνή/ηλεκτρικό μπάσο/ηλεκτρική κιθάρα

Χάρης Λαμπράκης, πλήκτρα/tapes/νέι)

James Wylie, άλτο σαξόφωνο

Τάκης Κανέλος, τύμπανα

Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2015

Dirty Polly/Holly Jenny | Νάντια Κοντογεώργη/Γεράσιμος Ευαγγελάτος

Πόσο αθώα είναι μια αθώα παιδίσκη; Kαι πόσο διεφθαρμένη είναι μια δηλωμένη πόρνη; Κι αν ο Έρωτας καταργεί τα όρια, γκρεμίζει τα τείχη και μας μεταμορφώνει από αυτό που νομίζουμε ότι είμαστε σε αυτό που ευχόμασταν να μη γίνουμε ποτέ;

Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος, βασίσμένος στις δυο ακραία αντίθετες ηρωίδες των Bertolt Brecht και Kurt Weill ψάχνει, βρίσκει και βάζει στη σειρά τραγούδια από το μουσικό θέατρο (ελληνικό και ξένο), jazz standards και απρόβλεπτες επιλογές, αναζητώντας σε ποιο σημείο ακριβώς συντελείται η μεταμόρφωση του αγγέλου σε τέρας (και το αντίστροφο).

Στο ρόλο της κεντρικής ερμηνεύτριας, η Νάντια Κοντογεώργη αναλαμβάνει το δύσκολο έργο να περάσει απ’ όλα τα στάδια διαφθοράς κι εξαγνισμου / εξαγνισμού και διαφθοράς μπροστά στα μάτια του ανυποψίαστου κοινού.

Συμμετέχουν :

Νάντια Κοντογεώργη, τραγούδι

Tba, πιάνο

Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016

Conte mplation | Κατερίνα Κωνσταντούρου

Ένα ρεσιτάλ πιάνου εσωτερικό και μυστηριώδες: νυκτερινές μουσικές, μονόλογοι, κι ένα ταξίδι μύησης στην αρχή του νέου χρόνου.

Θα ακουστούν τα έργαSuiteno. 10 (“Ka”)  του GiacintoScelsi, Κέλαδος  και Τοκκάτα του Γιάννη Ιωαννίδη, Nightthoughts (HomagetoIves) του AaronCopland, VariationsonathemeofA. Corelliop.42 του SergeiRachmaninoff, Lalugubregondola του FranzLiszt.

Η Κατερίνα Κωνσταντούρου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Πήρε τα πρώτα της μαθήματα πιάνου από την Ελεονώρα Βάζα και συνέχισε στο Εθνικό Ωδείο με την Άννα Αδάμη. Πήρε δίπλωμα πιάνου στο Εθνικό Ωδείο με τον Ίγκορ Ταρασάνσκι, που την επηρέασε καθοριστικά, κ’ έπειτα master’s στο Κονσερβατόριο της Ουτρέχτης με τον Martyn van den Hoek – έναν ακόμη εμπνευσμένο δάσκαλο. Σπούδασε επίσης Παιδαγωγικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και δίδαξε σε δημόσια σχολεία.

Η Κατερίνα ζει από το 2004 στην Ολλανδία, όπου δρα ως πιανίστα εστιάζοντας στη σύγχρονη μουσική. Συνεργάζεται συχνά με νέους συνθέτες (Θανάσης Δεληγιάννης, Miranda Driessen, Νίκος Ιωακείμ, Frank Nuyts, Μιχάλης Παρασκάκης, Petra Strahovnik). Από το 2010 είναι η πιανίστα του Utrechts Blazers Ensemble που προωθεί κυρίως την Ολλανδική μουσική σκηνή.

http://katerinakonstantourou.com/

Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2016

Σώμα + |  Ατζακάς/Ανισέγκος/Wylie

Το ντουέτο ΣΩΜΑ δημιουργήθηκε στο Βερολίνο το 2005, μέσα από τη μακρόχρονη καλλιτεχνική συμβίωση των μουσικών Αντώνη Ανισέγκου και Θύμιου Ατζακά.

Η εργασία του ντουέτου επικεντρώνεται στο δημιουργικό συγκερασμό σύνθεσης και αυτοσχεδιασμού, χτίζοντας –και γκρεμίζοντας– τις γέφυρες μεταξύ βιωμένου και ιδεατού ήχου.

Tα τελευταία πέντε χρόνια, δίπλα στο ΣΩΜΑ έχουν εμφανιστεί ζωντανά πολλοί εξαιρετικοί μουσικοί - εκπρόσωποι διεθνώς αναγνωρίσιμων μουσικών παραδόσεων, όπως ο Σωκράτης Σινόπουλος (πολίτικη λύρα), ο Ιρανός ΒijanChemirani (tombak), ο Κινέζος WuWei (sheng), η Σαβίνα Γιαννάτου (τραγούδι), ο Μιχάλης Σιγανίδης (μπάσο), η Μαρία Θωίδου (τραγούδι) και ο κορυφαίος Γιαπωνέζος αυτοσχεδιαστής SojiHano (τύμπανα).

Με αφορμή τις Τρίτες Παράλληλες καθώς και μία επικείμενη δισκογραφική εμφάνιση ως trio, το ΣΩΜΑ παρουσιάζει κομμάτια των Ανισέγκου, Ατζακά και Wylie, καθώς και αυθόρμητες συνθέσεις.

Συμμετέχουν :

Αντώνης Ανισέγκος, Πιάνο

Θύμιος Ατζακάς, Κιθάρες, Ούτι

JamesWylie, Σαξόφωνο

Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2016

Duetti | Φαίδων Μηλιάδης/Ευγένιος Ζημπάι

Η ανατολή συναντά τη δύση σε 38 σύντομα έργα για δύο βιολιά

Επιλογή από τα ντουέτα του BélaBartók(1881-1945) και του LucianoBerio(1925-2003) για δύο βιολιά.

Σε αυτά τα δύο σετ μικρών έργων για δύο βιολιά, ανακαλύπτουμε έναν μικρόκοσμο δομών, χρωμάτων, και εντυπώσεων, στη συσκευασία του μικρότερου δυνατού ensemble μουσικής δωματίου. Δύο από τους σημαντικότερους αλλά και εντελώς διαφορετικούς μεταξύ τους συνθέτες του 20ού αιώνα, αφήνουν τις μεγάλες φόρμες και καταπιάνονται με μια απλούστερη γραφή για να αναδείξουν, μέσα από κάτι που ξεκίνησε ως σπουδές παιδαγωγικής χρήσης, επιρροές και εμπνεύσεις από τα γεωγραφικά και καλλιτεχνικά άκρα της Ευρώπης.

Συμμετέχουν :

Φαίδων Μηλιάδης και Ευγένιος Ζημπάι, Βιολί.

Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2016

Kobane Quintet | Τηλέμαχος Μούσας/Νάσια Γκόφα

Οι Kobane Quintet είναι το νέο μουσικό project του Τηλέμαχου Μούσα και της Νάσιας Γκόφα όπου η Jazz συναντά το Μπαρόκ. Η ηλεκτρική κιθάρα & το κοντραμπάσο συναντούν το βιολοντσέλο και το theremin, το βιολί εναλλάσσεται με το μουσικό πριόνι και την ανθρώπινη φωνή και τα Jazz standards μεταλλάσσονται σε Arie Antiche και το αντίστροφο! Ο Claudio Monteverdi φλερτάρει με τον Duke Ellington και το "All the things you are" μετουσιώνεται σε φούγκα του Bach!

Συμμετέχουν :

Τηλέμαχος Μούσας, Κιθάρα/Μουσικό πριόνι/Theremin

Νάσια Γκόφα, Τραγούδι

Αλέξανδρος Κασαρτζής, Βιολοντσέλο

Θέμης Νικολούδης, Βιολί

Χρυσόστομος Μπουκάλης, Κοντραμπάσο

Interactive Visual Art, ΛευτέρηςΖημιανίτης

Special Guest :

Nίκος Γιούσεφ, Μουσικό Πριόνι

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2016

In the clear/Mark Blitzstein | Ραφή

Ο συνθέτης-λιμπρετίστας Μarc Blitzstein αποτελεί μια από τις σημαντικότερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του πρώτου μισού του 20ου αιώνα στην Αμερική.  Γεννήθηκε το 1905 στην Φιλαδέλφεια. Σπούδασε μουσική στην Αμερική και στην Γαλλία, μαθητεύοντας δίπλα στη Νάντια Μπουλανζέ και τον Άρνολντ Σένμπεργκ. Οι διαλέξεις του Χανς Αϊσλερ και κυρίως το έργο του Μπέρτολτ Μπρέχτ έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού του στίγματος : Οι οπερέτες του, ένα μίγμα κοινωνικοπολιτικής σάτιρας, καυστικής ειρωνείας και ευρηματικής διάχυσης των νέων μουσικών ρευμάτων και της αβάνγκαρντ στο λαϊκό μουσικό θέατρο, γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στο προοδευτικό κοινό της Νέας Υόρκης (υπήρξε άλλωστε ο μεταφραστής του λιμπρέτου στην « Όπερα της πεντάρας»). Μετά το τέλος του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου η κοινωνική του κριτική και η «στρατευμένη» του δημιουργικότητα ρίχνει αρκετά τους τόνους -Ο Blitzstein αφοσιώνεται στη συμφωνική μουσική και σε πιο πειραματικές συνθέσεις, συμπράττοντας με τον Leonard Bernstein. Η επιτροπή Μακάρθυ τον συμπεριέλαβε στη λίστα των υπόπτων και τον ανέκρινε για την παλιά του πολιτική δραστηριότητα (μέλος του κομμουνιστικού κόμματος την περίοδο του μεσοπολέμου, φιλοσυνδικαλιστική δράση) αλλά ο Blitzstein αρνήθηκε να κατονομάσει τους παλιούς του συντρόφους. Δολοφονήθηκε σε ηλικία 58 ετών κατά την περίοδο των διακοπών του στη  Μαρτινίκα, από τρείς ναύτες στους οποίους έκανε σεξουαλικές προτάσεις.

Σύλληψη : Ομάδα Ραφή

Μουσική επιμέλεια : Μιχάλης Παπαπέτρου

Μάσκες-κατασκευές : Φίλιππος Βασιλείου

Συμμετέχουν :

Μιχάλης Παπαπέτρου, πιάνο

Λητώ Μεσσήνη, σοπράνο

Αναστασία Κότσαλη, μέτζο σοπράνο

Δημήτρης Ναλμπάντης, τενόρος

Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016

Qua’SH | Κουαρτέτο των αισθήσεων και παραισθήσεων

Το Κουαρτέτο Qua’SH ανιχνεύει τις συγγένειες ανάμεσα στον Μάνο Χατζιδάκι και το έργο τριών πολύ σημαντικών νεότερων συνθετών (Michael Kamen, Nicola Piovani και René Aubry), που επηρεάστηκαν από τον μεγάλο έλληνα δημιουργό.

Τέσσερις Έλληνες αναγνωρισμένοι σολίστες με ανεξάρτητες αναζητήσεις στα μονοπάτια της μουσικής συναντώνται τα τελευταία χρόνια σε επίλεκτες σκηνές και φεστιβάλ για να παρουσιάσουν ­ με τη χρήση των τεσσάρων «ετερόκλητων» οργάνων τους σε ανέκδοτο συνδυασμό ­πρωτότυπες μεταγραφές που αναδεικνύουν την πνευματική συγγένεια του κορυφαίου έλληνα δημιουργού με κάποιους εμπνευσμένους επιγόνους του.

Σκηνικές ή «καθαρές» ορχηστρικές μουσικές, διάσημες ή ξεχασμένες, αριστουργήματα που εκτελούνται σπάνια ζωντανά επειδή απαιτούν πολυπληθή ή εξειδικευμένα σύνολα, αποδίδονται με την αμεσότητα και την πληρότητα του μικρού αλλά ανάγλυφου αυτού πολυφωνικού συνόλου: Μάνος Χατζιδάκις: Το χαμόγελο της Τζοκόντας και μουσικές από τα έργα Καίσαρ και Κλεοπάτρα, Sweet Movie, Παραμύθι χωρίς όνομα, Οδός Ονείρων ­ MichaelKamen: Stromness (από την ταινία WinterGuest)­ NicolaPiovani: Μουσική από τον κινηματογράφο (από τις ταινίες Kaos, Chiaridiluna, CaroDiario, DomaniAccadra, Stranalavita, Lavita è bella)­ René Aubry: Aprèslapluie (από την ταινία KillerKid) και μουσικές για παραστάσεις μπαλέτου και μαριονέτας από τις συλλογές Invitéssurlaterre, Plaisird’amour, Nem’oubliepas, Projectionprivée

Συμμετέχουν :

Θόδωρος Κοτεπάνος πιάνο

Πάνος Δημητρακόπουλος κανονάκι

Κώστας Ράπτης μπαγιάν

Γιώργος Αρνής κοντραμπάσο

Τρίτη 16 Φεβρουαρίου 2016

Polifonia in due | Duo Goliardi

Έργα των J.S. Bach, Δημήτρη Παπαγεωργίου (νέο έργο σε πρώτη εκτέλεση) - J. Walther - J.C. Veihlan κ.α.

Το Duo Goliardi ιδρύθηκε το 2003 από τον φλαουτίστα Δημήτρη Κούντουρα και τον ακορντεονίστα Κωνσταντίνο Ράπτη. Με αυτόν τον ιδιαίτερο συνδυασμό, χωρίς ιστορικό προηγούμενο, το duo προσεγγίζει ένα μεγάλο εύρος ρεπερτορίου από τον όψιμο Μεσαίωνα μέχρι τη σύγχρονη μουσική δημιουργία και από ιστορικές ταραντέλες μέχρι την μουσική για όργανο του Γ. Σ. Μπαχ. Στόχος του είναι από τη μια πλευρά να εκφράσει μουσική παλαιότερων εποχών μέσα από μια διαφορετική ηχητική προοπτική πιστή στο μουσικό κείμενο και ύφος (με διαφορετική βεβαία ενορχήστρωση) και από την άλλη πλευρά να προβάλει καινούργια έργα γραμμένα γι' αυτό το συνδυασμό. Συνεργάζεται με σημαντικούς συνθέτες της νεότερης γενιάς και έχει παρουσιάσει έργα σε πρώτη εκτέλεση. Στη μέχρι τώρα πορεία του το Duo Goliardi έχει εμφανιστεί στο διεθνές Φεστιβαλ Γ.Σ. Μπαχ της Ρίγα, στην Alte Schmiede της Βιέννης, στο Φεστιβάλ του Μπάρι, στο διεθνές φεστιβάλ του Μπαχρέιν, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στη σειρά μουσικής δωματίου του Burgwendel κ.α. 

Συμμετέχουν :

Δημήτρης Κούντουρας, φλάουτο με ράμφος

Κωνσταντίνος Ράπτης, μπαγιάν

Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2016

The WonderfallQuartet

Μετά την εμφάνισή τους στο φετινό Athens Technopolis Jazz Festival, όπου εκπροσώπησαν την Ελλάδα στη 15η διοργάνωση του φεστιβάλ, το Wonderfall Quartet θα παρουσιάσει τη μουσική του στην Πόρτα. Θα ακουστούν κομμάτια απ' τους δύο δίσκους του γκρουπ αλλά κυρίως από το δεύτερο cd με τίτλο HORIZON, το οποίο

βραβεύτηκε ως το καλύτερο Ελληνικό τζαζ άλμπουμ της χρονιάς 2014.

Το νέο άλμπουμ HORIZON διατηρεί τον ατμοσφαιρικό ήχο της Ευρωπαϊκής σκηνής της τζαζ και καταδεικνύει την επιρροή του κουαρτέτου από το αγαπημένο τους Esbjorn Svensson Trio (e.s.t.)

Η ατμοσφαιρικότητα και η μελωδικότητα των συνθέσεων, η αέρινη και συνάμα βαθειά ερμηνεία των στίχων, το απόλυτα δεμένο interaction όλων των μελών μεταξύ τους σε συνδυασμό με το έντονο στοιχείο του αυτοσχεδιασμού και τα ξεσπάσματα ενέργειας, διαμορφώνουν ένα ηχητικό περιβάλλον εσωτερικότητας, λυρισμού, εκφραστικότητας και ταυτόχρονα μια αίσθηση ελευθερίας, δυναμισμού και εξάρσεων!

Το μινιμαλιστικό αλλά ταυτόχρονα δυναμικό στυλ παιξίματος, το συνεχές interplay που δημιουργεί την αίσθηση ενός εσώτερου μουσικού διαλόγου μεταξύ των τεσσάρων μουσικών και τέλος η διάθεσή τους να κινούνται ανάμεσα σε διαφορετικά περιβάλλοντα, ατμόσφαιρες και δυναμικές, καθιστά κάθε συναυλία τους μια μυσταγωγική εμπειρία για κάθε ακροατή, που αναζητά πάντα κάτι παραπάνω από μια κατά τα άλλα «σύγχρονη vocal jazz» performance.

Συμμετέχουν :

Ειρήνη Κωνσταντινίδη, φωνή/στίχοι

Γιάννης Παπαδόπουλος, πιάνο

Κωνσταντίνος Μάνος, κοντραμπάσο

Θάνος Χατζηαναγνώστου, τύμπανα/συνθέσεις

www.thewonderfallquartet.com

Τρίτη 1 Μαρτίου 2016

3. 7. 6. 8. | Ventus

Το VentusEnsemble παρουσιάζει ένα πρόγραμμα αριθμητικής χάριτος και μεγάλης μουσικής ευαισθησίας για πνευστά όργανα. Οι μουσικοί αυξάνονται κλιμακωτά επί σκηνής και δίνεται βήμα σε ορισμένες από τις πιο ευαίσθητες σελίδες μουσικής δωματίου για σύνολο πνευστών. Στο 3.7.6.8 παρουσιάζονται έργα του 20ου αιώνα στην άκρη της πρωτοπορίας και στην ουσία μιας μουσικής ευαισθησίας που ακουμπά ακόμη στον 19ο αιώνα χωρίς να θεωρείται επ’ ουδενί αναχρονιστική. Η σονάτα του FrancisPoulenc για τρομπέτα κόρνο και τρομπόνι, το Σεπτέτο του PaulHindemith για πνευστά, η «Νιότη» του Leoš Janáček για έξι πνευστά όργανα και το Μικρό Κοντσέρτο για πνευστά τσέμπαλο και κρουστά του CarlOrff παρουσιάζονται σε μια συναυλία από τους σπουδαίους δεξιοτέχνες του VentusEnsemble.

Συμμετέχουν :

 Όθωνας Γκόγκας, Φλάουτο

Κώστας Γιοβάνης, Όμποε

Δημήτρης Ντακοβάνος, Φαγκότο

Σπύρος Τζέκος, Κλαρινέτο

Κωνσταντίνος Τζέκος, Μπάσο Κλαρινέτο

Γιάννης Γούναρης, Κόρνο

Μάνος Βεντούρας, Κόρνο

Σπύρος Βέργης, Τρομπόνι

Δημήτρης Μαρίνος, Πιάνο

Μάριος Μουζακίτης, Κρουστά

Νίκος Μεταλληνός, Κρουστά

Τρίτη 8 Μαρτίου 2016 
Μουσική δωματίου για βιολοντσέλο και πιάνο του 20ου αιώνα | Άγγελος Λιακάκης-Τίτος Γουβέλης

Ερμηνεύουν οι γνωστοί καλλιτέχνες Άγγελος Λιακάκης (βιολοντσέλο) και Τίτος Γουβέλης (πιάνο).

Η μουσική δωματίου αποτέλεσε ανέκαθεν για τους συνθέτες το ιδανικό πεδίο για τολμηρούς πειραματισμούς και μύχιες εξομολογήσεις. Μακριά από τις άγραφες αλλά πάντα παρούσες επιταγές στόμφου και βαρύτητας της συμφωνικής μουσικής ή τις αναμενόμενες δεξιοτεχνικές προκλήσεις σολιστικών έργων, η μουσική δωματίου, ίσως περισσότερο από κάθε άλλο είδος σύνθεσης, εστιάζει στην πηγαία χαρά της μουσικής δημιουργίας και επιτρέπει, ή μάλλον επιβάλλει, στους συνθέτες να ανακαλύψουν χωρίς έξωθεν περιορισμούς βαθύτερες αλήθειες, προσωπικές αλλά και πανανθρώπινες.

Γνωρίζοντας καλά τα δεδομένα αυτά, ο Άγγελος Λιακάκης και ο Τίτος Γουβέλης αναπτύσσουν εδώ και χρόνια μία κοινή πορεία, πέραν της ατομικής τους, επιχειρώντας πάντα με τις εμφανίσεις τους να αναδεικνύουν αυτές τις ιδιαίτερες ομορφιές του ρεπερτορίου για τσέλο και πιάνο, ομορφιές άλλοτε προφανείς και ακαταμάχητα σαγηνευτικές, άλλοτε δύσκολες και σκληρές μα εξίσου καθηλωτικές. Μοναδικό δόγμα των ερμηνειών τους είναι πως κανένα δόγμα δεν μπορεί ποτέ να περιγράψει τη μεγάλη μουσική – πόσο μάλλον να υπαγορεύσει πώς κανείς τη βιώνει και την ζωντανεύει…

Για τη συναυλία τους στις Τρίτες Παράλληλες επέλεξαν να παρουσιάσουν τρεις Σονάτες, που γράφτηκαν στον 20ο αιώνα από τους Κλωντ Ντεμπυσύ, Άλφρεντ Σνίτκε και Ντμίτρι Σοστακόβιτς αντίστοιχα.

Η πρώτη, έργο της ωριμότητας του σημαντικού Γάλλου συνθέτη, γράφτηκε το 1915 και εκπλήσσει με τη λιτότητα αλλά και την πυκνότητά της, τον ιδεώδη τρόπο που απηχεί τα ιμπρεσιονιστικά ιδεώδη της εποχής της αλλά συγχρόνως «κοιτάζει» με τον δικό της τρόπο πολύ πιο πίσω στο χρόνο, στη διαύγεια και τον πλούτο του γαλλικού μπαρόκ.

Με μία σειρά έργων, ανάμεσα στα οποία και η Πρώτη Σονάτα για βιολοντσέλο, στα τέλη της δεκαετίας του 1970 ο πρωτοπόρος Ρώσος συνθέτης Άλφρεντ Σνίτκε ανοίγει νέους δρόμους έκφρασης για τον ίδιο αλλά και για τη μουσική γενικότερα. Έργο ερεβώδες, στοχαστικό, αποπνικτικά ερεθιστικό, η Σονάτα αντλεί το υλικό της από τα πιο απλά και συνηθισμένα υλικά της κλασικής μουσικής. Ο τρόπος όμως που αυτά συνυπάρχουν και αναπτύσσονται μέσα στο έργο δημιουργεί πρωτόγνωρες ηχητικές και συναισθηματικές εντάσεις.

Η Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο του Σοστακόβιτς, έργο του 1934, σηματοδότησε μία νέα αφετηρία για τον δημιουργό της, που ως τότε εξέπληττε το κοινό με εμφανώς μοντερνιστικές επιλογές στα έργα του. Η Σονάτα αυτή δεν διστάζει να επιστρατεύσει έναν συναισθηματικά φορτισμένο λυρισμό -ήδη από το ξεκίνημά της-, κάποιες άλλες στιγμές γκροτέσκα ηχοχρώματα (στο δεύτερο μέρος) ή μία (επιτηδευμένη;) ανάλαφρη διάθεση (στο φινάλε). Όλα αυτά τα στοιχεία ρίχνουν το δικό τους φως στο κεντρικό αργό μέρος, μία βαθυστόχαστη και ποιητικότατη μουσική σύλληψη, νοηματικό επίκεντρο του όλου οικοδομήματος.

Το πρόγραμμα της συναυλίας αναλυτικά:
ΚΛΩΝΤ ΝΤΕΜΠΥΣΥ (1862 – 1918)
Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο
1. Prologue: Lent, sostenuto e molto risoluto
2. Sérénade: Modérément animé
3. Finale: Animé, léger et nerveux

ΑΛΦΡΕΝΤ ΣΝΙΤΚΕ (1934 – 1998)
Σονάτα αρ.1 για βιολοντσέλο και πιάνο
1. Largo
2. Presto –
3. Largo

ΝΤΜΙΤΡΙ ΣΟΣΤΑΚΟΒΙΤΣ (1906 – 1975)
Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο σε ρε ελάσσονα, έργο 40
1. Allegro non troppo – Largo
2. Allegro
3. Largo
4. Allegro

Τρίτη 15 Μαρτίου 2016

Ο Συνθέτης επιλέγει | Δημήτρης Καμαρωτός

Ο συνθέτης Δημήτρης Καμαρωτός επιλέγει από το σύνολο του έργου του για το θέατρο μια συλλογή από τραγούδια και οργανικές συνθέσεις δημιουργώντας μέσα στην Πόρτα μια συναυλία που συγγενεύει με μία ηχητική εγκατάσταση ή με ένα μουσικό κουτί όπου το χρώμα του ήχου είναι εξίσου σημαντικό με αυτό το υλικό της μουσικής.

Το έργο του Δημήτρη Καμαρωτού για το θέατρο εκτείνεται στη σύνθεση μουσικής για πάνω από εκατό παραστάσεις με ένα πλήθος διαφορετικών σκηνοθετών σε ένα πλήθος διαφορετικών έργων. Ο συνθέτης επιλέγει μέσα από αυτό τον πλούτο της εργασίας του με γνώμονα το παρόν. Στέκεται στα κομμάτια που τον ενδιαφέρουν να επεξεργαστεί εκ νέου και δημιουργεί ένα καινούριο έργο μέσα από αυτή τη διαδικασία.

Χρησιμοποιώντας μόνο φυσικά όργανα χωρίς άλλη ηχητική επεξεργασία ο Δημήτρης Καμαρωτός μεταγράφει ειδικά για αυτή τη συναυλία τις επιλογές του για ένα μικρό σύνολο και μετασχηματίζει τη συμβατική τελετουργία της συναυλίας σε μία διαρκή εναλλαγή υλικών και διαθέσεων.

Τρίτη 22 Μαρτίου 2016

Trio | Γιώργος Κοντραφούρης

Ο Γιώργος Κοντραφούρης επισκέπτεται τη σκηνή της Πόρτας για δεύτερη φορά και παρουσιάζει ένα πρόγραμμα με αποκλειστικά δικές του συνθέσεις με το εμβληματικό σχήμα της Jazzτο τρίο. Με ένα πιάνο, ένα κοντραμπάσσο κι ένα drumsetσχηματίζεται μία ενότητα από τρία όργανα με τόσο διαφορετικούς χαρακτήρες που έχουν θα λέγαμε τη λειτουργία των προσώπων μιας θεατρικής πράξης καθώς ο ρυθμική, η αρμονική και η μελωδική φύση της μουσικής διαρκώς διασπάται, επανενώνεται και μεταμορφώνεται σε τολμηρά και περιπετειώδη σχήματα.

Συμμετέχουν :

Γιώργος Κοντραφούρης, Πιάνο

Tba, Κοντραμπάσσο

Tba, Ντραμς

Τρίτη 5 Απριλίου 2016

Volkslieder -Abend| Ιάσων Μαρμαράς

Johannes Brahms - Επιλογή από τα 49 DeutscheVolkslieder, WoO 33 τυπωμένα το 1894.

Το πρώτο Lieder-Abend του Ιάσονα Μαρμαρά, η πρώτη βραδιά ρομαντικού τραγουδιού, στην οποία με θαυμαστή δεξιοτεχνία τραγουδά και συνοδεύει τον εαυτό του στο πιάνο γεννήθηκε κάτω απ’ τα πλατάνια του Αγίου Λαυρεντίου, μέσα στο Μουσικό Χωριό.

Η συνέχεια δόθηκε πέρυσι στην Πόρτα όπου ο Μαρμαράς ερμήνευσε μοναδικά τα Diechterliebeτου Schumannσε ένα πιάνοφόρτε της εποχής.

Αυτή τη φορά ο λεπταίσθητος και μοναδικός καλλιτέχνης τραγουδά μελωδίες από τα αχανή δάση της Γερμανίας, παραμύθια από τις όχθες του Ρήνου που το 19ο αιώνα έσφυζαν ακόμα από φαντάσματα κι οπτασίες.

Σύμφωνα με τον ερμηνευτή: «Η εργασία του Μπραμς πάνω στα λαϊκά τραγούδια τα μεταμορφώνει σε μικρά διαμάντια, αποκτούν μια σχεδόν ανεξιχνίαστη διάσταση μέσα στην σπηλαιώδη αρμονική γραφή του: Οι μελωδίες τους σκοτεινιάζουν μέσα σ’ ένα ιδιαίτερο σκοτάδι, εκείνο ενός σπηλαίου που οι σταλακτίτες του λαμπυρίζουν στο παραμικρό φως, και που στο βάθος του βυθίζεται και χάνεται κι η πιο μεγάλη λάμψη.»

Τρίτη 12 Απριλίου 2016

Πνοή | Έλενα Κρασάκη/VentusEnsemble

Το πρόγραμμα της Πνοής είναι μία συλλογή από Ελισαβετιανά τραγούδια και Μαδριγάλια των Henry Purcell, William Byrd, Thomas Morley, John Dowland ξαναγραμμένα για σύνολο πνευστών και μία γυναικεία φωνή που επέλεξαν η σοπράνο Έλενα Κρασάκη και ο συνθέτης Κορνήλιος Σελαμσής.

Το πρόγραμμα της Πνοής είναι μία σπουδή για τον ήχο που παράγεται  όταν μια ποσότητα αέρα διασχίζει ένα σωλήνα και καταλήγει σε μία στενή δίοδο. Αυτός ο ήχος είναι οξύς ή βαθύς ανάλογα με την αντίσταση που συναντά στην άκρη της διόδου -στην έξοδο- και ανάλογα από το μήκος της διαδρομής που κάνει μέσα στο σωλήνα.

Στο πρόγραμμα της πνοής τα πνευστά όργανα λειτουργούν σαν ένας μεγάλος οργανισμός που αναπνέει, σαν τον πνεύμονα της τραγουδίστριας.

Το πρόγραμμα της Πνοής είναι ένα πρόγραμμα που οι γαλήνιες συνθέσεις του 16ου αιώνα εναλλάσσονται με ιντερμέδια γεμάτα ενέργεια γραμμένα το 2016 από νέους συνθέτες.

Στο πρόγραμμα της Πνοής πρόκειται να χρησιμοποιηθούν περίπου 30 μέτρα σωλήνα από ξύλο και χαλκό.

Συμμετέχουν :

Κώστας Γιοβάνης, Όμποε

Σπύρος Τζέκος, Κλαρινέτο

Δημήτρης Ντακοβάνος, Φαγκότο

Κώστας Τζέκος, Μπάσο κλαρινέτο

Γιάννης Γούναρης, Κόρνο

Μάνος Βεντούρας, Κόρνο

Δημήτρης Γκόγκας, Τρομπέτα

Φάνης Βερνίκος, Τρομπέτα

Σπύρος Βέργης, Τρομπόνι.

Τραγουδά η Έλενα Κρασάκη

Τρίτη 19 Απριλίου 2016

Περί ύψους | Δημήτρης Σκύλλας
Χρόνος. Σύμπαν. Έρωτας. Θάνατος. Θεός. 

Πέντε Μεγάλες Ιδέες συγχρονίζουν την ενέργεια εξαιρετικών καλλιτεχνών και σηματοδοτούν μια συνθήκη: την έκφραση του Ύψους. Ο συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας προσκαλεί δημιουργούς και ερμηνευτές από τον χώρο της μουσικής, της λογοτεχνίας και του θεάτρου, με σκοπό να εκφράσουν ατομικά και συλλογικά τη δική τους αίσθηση για τις Μεγάλες Ιδέες.
Έχοντας ως πυρήνα τη μουσική σύνθεση, από τον Liszt και τον Crumb, μέχρι τον Κουμεντάκη, τον Σκύλλα και τον Σελαμσή, τρεις σπουδαίοι ερμηνευτές στο πιάνο και το κουαρτέτο σαξοφώνων STAB προσεγγίζουν τον παλμό αυτών των ιδεών σε συνδυασμό με μικρές συγγραφικές πρεμιέρες και την παρουσία ηθοποιών, όλοι μαζί στα πλαίσια μιας κοινής εννοιολογικής τριβής. Το ΠΕΡΙ ΥΨΟΥΣ δεν είναι μόνο μια μουσική συναυλία σύγχρονης μουσικής, αλλά ούτε παράσταση! Είναι ένα ψηφιδωτό πνευματικών και προσωπικών εντυπώσεων, όλες συγχρονισμένες σε λίγες μόνο στιγμές.

Συντελεστές
Μουσική σύνθεση: Γιώργος Κουμεντάκης, Κορνήλιος Σελαμσής (νεό έργο), George Crumb , F. Liszt, G. Kurtág και Δημήτρης Σκύλλας (Νέο έργο)
Μουσική ερμηνεία: Τίτος Γουβέλης, Γιώργος Κωνσταντίνου, Διονύσης Μαλλούχος (πιάνο), Guido de Flaviis (με το κουαρτέτο σαξοφώνων STΑB Guido De Flaviis Στάθης Μαυρομάτης, Ηλίας Σαμσόνοφ, Κώστας Τζέκος)
Συγγραφείς: (με νέα κείμενα γραμμένα για το Π.Υ.) Κώστας Ακρίβος, Λένα Κιτσοπούλου, Αλεξάνδρα Κ*, Χρήστος Χρυσόπουλος
Ηθοποιοί: Αργύρης Πανταζάρας, Αριάννα Χατζηγαλανού

 

ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

Δευτέρα 25 Απριλίου 2016

Φαίδων Μηλιάδης, Αλέξης Καραϊσκάκης και Θοδωρής Ιωσηφίδης με έργα J.S.Bach, L.v.Beethoven και Α.Pärt

Η μουσική Μεγάλη Εβδομάς στο θέατρο Πόρτα, αρχίζει με την σύμπραξη των μουσικών Φαίδωνα Μηλιάδη, Αλέξη Καραϊσκάκη και Θοδωρή Ιωσηφίδη με έργα J.S.Bach, L.v.Beethoven και Α.Pärt.

H 5η σουίτα του J.S.Bach για σόλο βιολοντσέλο σε ντο ελάσσονα, αντανακλά πλήρως την κατανυκτική ατμόσφαιρα της Μεγάλης Εβδομάδας, ενώ το τρίτο τρίο από το πρώτο έργο (opus 1, No.3 ) του L.v.Beethoven αρχίζοντας από την ίδια σκοτεινή αφετηρία της ντο ελάσσονα, χαράσσει ανάγλυφες μουσικές διαδρομές επισκεπτόμενο απόμακρες τονικότητες και χρησιμοποιώντας δυναμικές μουσικές χειρονομίες. Το μουσικό μενού κλείνει με το Mozart-Adagio για πιάνο τρίο του Α.Pärt (εμπνευσμένο από το Adagio της σονάτας για πιάνο του Mozart σε φα μείζονα K.280), έργο-φόρος τιμής στον σπουδαίο ρώσο βιολιστή Oleg Kagan


Τρίτη 26 Απριλίου 2016

Ένα Ρεσιτάλ | Ανώνυμος πιανίστας

... πιστεύω ότι πρέπει να παρέχεται στον καλλιτέχνη ανωνυμία, για το καλό το δικό του αλλά και του κοινού του...

... όταν ο κόσμος πηγαίνει στην εκκλησία για να ακούσει μια Καντάτα του Μπαχ, θεωρεί ότι το χειροκρότημα θα καταστρέψει την ερμηνεία. Κι ωστόσο, το ίδιο βράδυ μπορεί να παρακολουθήσει την ίδια ερμηνεία σε μια αίθουσα συναυλιών και να ενοχληθεί αν δεν το αφήσουν να χειροκροτήσει...

… όταν δεν χρειάζεται να νιώθει κανείς υπεύθυνος για την οπτική ικανοποίηση του ακροατή, η συγκέντρωση του ερμηνευτή επιτυγχάνεται πολύ ευκολότερα...

… η τέχνη βρίσκει τη δικαίωσή της στην εσωτερική φλόγα που ανάβει στην καρδιά των ανθρώπων, και όχι στις ρηχές, εξωτερικευμένες δημόσιες εκδηλώσεις της. Σκοπός της τέχνης δεν είναι η στιγμιαία έκκριση αδρεναλίνης, αλλά, αντίθετα, η σταδιακή και διά βίου δημιουργία μιας κατάστασης θαυμασμού και γαλήνης...

Σχεδόν μισό αιώνα μετά την απόπειρα του Γκλεν Γκουλντ να εφαρμόσει στην πράξη τις ιδέες του περί ζωντανών εμφανίσεων στο Φεστιβάλ του Στράτφορντ το 1962 -όπου ζήτησε εκ των προτέρων από το κοινό να μη χειροκροτήσει στο τέλος του ρεσιτάλ του- ο Στέφανος Θεοδωρίδης, δοκιμάζει στις Τρίτες Παράλληλες να επαναλάβει το ίδιο εγχείρημα, διευρυμένο, με την ελπίδα να πλησιάσει το ιδανικό του πουριτανού Καναδού: να μετατρέψει την αίθουσα σε ναό, τον ερμηνευτή σε ιερέα, τους ακροατές σε εκκλησίασμα και τη συναυλία σε ιεροτελεστία, σε ένα ρεσιτάλ πιάνου δίχως χειροκρότημα, με άγνωστο ερμηνευτή και πρόγραμμα.

*Θα προηγηθεί διάλεξη του Στέφανου Θεοδωρίδη για τον Γκλεν Γκουλντ. Ώρα έναρξης 20.30

 

Τρίτη 10 Μαΐου 2016

Κοκταίηλ
Duo Krousma - Γιούλα Μιχαήλ|Σχεδόν Διάσημοι|Ευαγγελία Καρακατσάνη
Τον Μάιο οι Τρίτες Παράλληλες επενδύουν στην ευεξία και την αίσθηση εγγύτητας που τα οικεία ακούσματα προκαλούν. Επιθυμώντας την οικειότητα και την πρόκληση η ομάδα της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Πόρτα επιμελείται και παρουσιάζει μία συναυλία εορταστική για την άνοιξη. Συνδυάζοντας το Duo Krousma από τη Θεσσαλονίκη, τους νεότατους Σχεδόν διάσημους από την Αθήνα και την σοπράνο και ηθοποιό Ευαγγελία Καρακατσάνη, προσθέτουν ελεγχόμενες δόσεις χιούμορ, αναφορές σε πάθη και δυσκολίες της εν λόγω εποχής (π.χ. τον έρωτα ή την αλλεργία) και φροντίζουν να οδηγήσουν το κοινό ασφαλές και ευτυχές ως αργά το βράδυ της Τρίτης 10 Μαΐου 2016.

Συμμετέχουν τα συγκροτήματα:

Duo Krousma και Γιούλα Μιχαήλ
Το Duo Krousma που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη επισκέπτεται την Πόρτα για να παρουσιάσει ένα πρόγραμμα τραγουδιών που καλύπτουν ένα ευρύ χρονολογικό και αισθητικό φάσμα με μόνο περιορισμό τη χρήση των κρουστών οργάνων ως μιας πολύχρωμης ορχήστρας. Στα Percussongs θα ακουστούν μεταξύ άλλων διασκευές τραγουδιών της Bjork, του David Bowie, του Sebastian Schuller, των Radiohead, των Red Hot Chilly Peppers, του Astor Piazzola, του Kurt Weill, των Pink Floyd, του Thelonius Monk. Ένα μουσικό ταξίδι, όπου εναλλάσσονται οι εποχές και τα είδη, μέσα από αγαπημένα κομμάτια, ειδικά διασκευασμένα για αυτό το τρίο, με τη φωνή να συναντά την πολυχρωμία των κρουστών.

Γιούλα Μιχαήλ, Τραγούδι
Και το Duo Krousma
Νταβίνα Φλωρεντίν,
Ντόλλυ Λιανά, Μαρίμπα/Βιμπράφωνο/Κρουστά

Σχεδόν Διάσημοι
Οι Σχεδόν Διάσημοι, δηλαδή η Δάφνη (Φαραζή) και ο Μήτσος (Δημήτρης Τσεσμελής), είναι φίλοι εδώ και πολλά, πάρα πολλά, χρόνια. Το 2014 αποφάσισαν να ενώσουν τις κατά κάποιον τρόπο "μαγικές" τους δυνάμεις για να χαρίσουν χαμόγελα κι ανεμελιά σε οικείους, φίλους, συγγενείς, γνωστούς και αγνώστους. Εν ολίγοις γέλιο, τραγούδι, χορός. Εκείνη έχει σπουδάσει κινηματογράφο (Τμήμα Κινηματογράφου, Καλών Τεχνών, ΑΠΘ) κι εκείνος θέατρο (Δραματική Σχολή Ωδείου Αθηνών/Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ) αλλά και οι δύο από μικροί σπουδάζουν κι ασχολούνται με την μουσική, η οποία ήταν πάντα η μεγάλη τους αγάπη. Μαζί απολαμβάνουν να διασκευάζουν ρετρό ελληνικά τραγούδια που χαρακτηρίζονται από ξενόφερτους ρυθμούς ρούμπα, μάμπο και σουίνγκ αλλά και νεότερα, καθώς επίσης να γράφουν και τα δικά τους τραγούδια σε παρόμοιο στυλ. Με ένα γιουκαλίλι, μια πιανίκα και τις χαρακτηριστικές τους διφωνίες δημιουργούν τον προσωπικό τους ήχο. Θα τους ακούσετε να τραγουδούν στους δρόμους της Αθήνας και σε όμορφα στέκια της πόλης.


Τρίτη 24 Μαΐου 2016
Νατάσσα Μποφίλιου, Γεράσιμος Ευαγγελάτος | ΚΙΒΩΤΟΣ

ΚΙΒΩΤΟΣ - Ένα καράβι που λέγεται Ελλάδα.

Είναι το τέλος του κόσμου. Έχουν απομείνει μια θάλασσα τραγούδια, ένα πιάνο και μια φωνή για να σωθεί μια μικρή ιδέα απ’ ο, τι ελληνικό τραγουδήθηκε, αγαπήθηκε και σημάδεψε τη λαϊκή συνείδηση μιας χώρας μέσα στα χρόνια.

Παραδοσιακά τραγούδια της χαράς και του θρήνου, νανουρίσματα και λαϊκές προσευχές, ανοίγουν διάλογο με εμβληματικές δημιουργίες των μεγαλύτερων δημιουργών της νεότερης ελληνικής μουσικής: από τους μεγάλους του ρεμπέτικου και του ελαφρού τραγουδιού μέχρι τους σπουδαίους συνθέτες του 20ου αιώνα και τους σύγχρονους μας τραγουδοποιούς κι ερμηνευτές.

Ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος ανασυνθέτει την πορεία του καραβιού που λέγεται Ελλάδα, μέσα από τον πλούτο της μουσικής Ιστορίας της, εστιάζοντας στην αρχετυπική - σχεδόν θρησκευτική - συγκίνηση της ρίζας κι ο Άγγελος Τριανταφύλλου συνοδεύει στο πιάνο, μεταγράφοντας με απλότητα και σεβασμό.

Η Νατάσσα Μποφίλιου, μια από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες της γενιάς της, κλείνει το πρόγραμμα των φετινών Τρίτων Παράλληλων, σε ένα ιδιαίτερα σπάνιο κι απρόβλεπτο ακουστικό ρεσιτάλ αφιερωμένο στο ελληνικό τραγούδι όπως αυτό καταγράφηκε και διαμόρφωσε τη συλλογική συγκίνηση των Ελλήνων.

 

Συντελεστές.
Επιμέλεια: Γεράσιμος Ευαγγελάτος
Ερμηνεία: Νατάσσα Μποφίλιου
Πιάνο: Άγγελος Τριανταφύλλου.